12 + 1 pont a tökéletes hírlevélhez (1. rész)

amivel magadhoz láncolhatod a szimpatizánsaid,charity-water-christmas-video1
amivel megtartod, elkötelezetté és aktívvá teheted a támogatókat,
amivel megágyazhatsz az adománykérő e-mailnek

Manapság már nem divat hosszú, terjedelmes szöveget küldeni e-hírlevélként, míg azt viszont már mindenki tudja, hogy valamit küldeni kell. Szinte kötelezővé vált a kapcsolattartás részeként tagjainknak, támogatóinknak, szimpatizánsainknak küldött rendszeres e-mail. De mit is küldjünk nekik?

1.   Kampányt, rendezvényt, feladatot!

Semmiképpen NE CSAK híreket küldjünk Olvasónknak. Tanuljunk a nagy civilektől és küldjünk felhívást, segítségkérést, érdekességet, eredményeket, feladatokat. Ki olvas manapság híreket e-hírlevélben? Semmiképpen ne essünk abba a hibába, hogy listázni kezdjük a híreinket – erre ott van a honlapunk, és ne is fárasszuk az olvasót hosszú sajtóközleményeinkkel vagy tudományos magyarázatainkkal.
Legyen viszont valami érdekes, valami sürgető, valami, amiben segíthetek én, az Olvasó.
Mert manapság az Olvasó már nem csak olvasni akar, hanem tenni is! És igen, minden civil szervezet ezt szeretné, hogy ne csak olvasói, hanem aktivistái legyenek, olyan támogatói, akik megmozdulnak, ha segítséget kérnek, akik eljönnek a rendezvényre, ha hívják őket, akik megmondják a véleményüket, ha kérdezik. Hát kérdezzük!
Mielőtt belevágnánk viszont egy e-hírlevélnek nevezett e-mail megírásába, gondoljuk végig, hogy mi is a célunk vele. Azt szeretnénk, hogy növekedjen az elköteleződése a tagunknak irántunk? Vagy nemsokára adományt szeretnénk kérni? Egyszerűen csak kommunikálni akarjuk az eredményeinket? Tervezzük meg a hírfolyamot, a célját és a célcsoportját.

2.   Ki mit akar?

Melyik szervezet ne azt szeretné, hogy a tagjai kötődjenek a szervezethez, hogy programjaiba bevonódjanak, aktívak legyenek? Támogatói adományozzanak, önkéntesei lelkesen segítsenek, rendezvényeiken teltház legyen? Támogatói megmaradjanak és még többet adományozzanak?
De mit akar az Olvasó? Egy civil szervezet tagjaként nem csak olvasni akar! Tenni akar! Ezért lett tag. Mert fontos neki a szervezet célja, a beteg gyerekek, a demokratikus jogok, a kidobott kutyák helyzete. Nem akar hosszú, terjedelmes híreket olvasni, szomorú sorsokat, amelyben együtt siránkozhat velünk. Nem, ő tenni akar! Így hát adjunk neki tennivalót, hogy érezze, hogy tett valamit, éreznivalót, hogy kötődjön és találkoznivalót, hogy tudja, hogy kikhez is tartozik!

Küldjünk
Köszönetet, kérést, véleményt!

  • érdekes, emberi történeteket sikereinkről, amit neki köszönhetünk
  • kérdőívet, hogy megtudjuk mit szeretne, például miről szeretne olvasni, melyik kampányunk, programunk érdekli a leginkább
  • kérdezzük a véleményét munkánkról, kampányainkról, programjainkról, kommunikációnkról
  • kérjük, hogy segítsen, önkéntesként, adományozóként, aláíróként. Írja alá petíciónkat, vagy terjessze kampánycélunkat, lájkolja az oldalunkat a Facebook-on vagy ossza meg a petíciónkat. Tegyen valamit! Hidd el, örülni fog!

Válasszuk ki a megfelelő tartalmat a megfelelő célcsoportunknak. Valószínűleg teljesen más érdekli az elnökségi tagjainkat, a sajtókapcsolatunkat, a major donorunkat, mint az online aktivistáinkat. Tervezzünk és szegmentáljunk céljainknak megfelelően.

3.   Történetre fel!

Még ha százezer támogatónknak is írunk egyszerre, a levelünk lehet személyes, érzelmes, őszinte, megragadó. Mesélj egy történetet, mond el te miért dolgozol a szervezetnek, neked mi volt a legkedvesebb élményed, legnagyobb eredményed. Hidd el, szeretni fognak! Beszélj úgy, mint egy baráttal, akinek elmeséled, hogy miért is szerettél bele ebbe a munkába, mitől vált számodra hivatássá, hitvallássá?

Legyél személyes:NLCharityWorks-550

  • írd alá az e-mailt: név és pozíció
  • az aláírásod mellé rakj magadról képet
  • beszélj úgy, mintha csak a családodnak, barátodnak, testvérednek szólnál
  • tegeződj, ha tudsz, ha mersz  (erre még visszatérek)
  • és KÉRJ valamit! Valamit, amivel kifejezhetik a tagok a szimpátiájukat, a tetszésüket. (Máskülönben sosem tudod meg, hogy mennyire tetszett a leveled!) Ez a visszajelzés helye, ha azt kéred, hogy lájkolják az oldalad, akkor ebben az adatban fogod látni a tetszésnyilvánításukat, ha azt kéred, írják alá a petíciódat, akkor az aláírások számából tudsz következtetni.
  • NE legyél szégyellős! Az emberek az érzéseik alapján hozzák a döntéseiket! Írd meg nyugodtan, hogy mit éreztél, amikor először szólt hozzád a szervezet, mit érzel most, legyél vicces, érzelmes, őszinte! Legyél önmagad! Mutasd meg te miért csatlakoztál, és hidd el, ő is maradni fog veled.

4.   Egy levél egy téma

Nagyon fontos, hogy elhatározzuk, hogy a hírlevelünk hírek folyamata lesz-e, vagy egy levél egy téma. Ha mégis a hírlevél mellett állsz ki – nyilván ez az e-mailed céljától függ – akkor készíts egy honlaphoz hasonlatosat, képekkel, linkekkel, színekkel. De a hírlevelek sorozata lehet a témák sorozata is? Ha nagy megnyitási arányt akarunk, ha aktív Olvasókat akarunk, akkor egy levél egy téma! Ez a titok nyitja. Egy levélben egy kampányról írjunk, egy kampányosunk írja (vagy bárki, de egy személy a szervezettől), és egy dolgot kérjünk egyszerre! Amit kérünk, kérhethjük többször is a levélben, de mindig ugyanazt kérjük! Semmiképp ne essünk abba a tipikus magyar/civil/lelkes/éskitudjamégmilyen hibába, hogy MINDENT le akarunk írni egy e-mailben.

–          egy levél egy kampány

–          egy levél egy teendő: egy aláírás, egy adomány, egy like, egy kérés, egy kérdőív, stb.

5.   Minek nevezzelek? Én,te, Ön…

Gyönyörű magyar nyelvünk több formát is tartogat számunkra a megnevezéseknél, ebben az esetben főleg azért, hogy elbizonytalanítson. Hogyan szólítsam az Olvasóm? Te, Ön? Vagy válasszam a legbiztosabbat és írjak személytelenül?

Legfontosabb:

  • SOHA ne írj személytelenül! Vagy TE vagy ÖN, de válassz! A legrosszabb a személytelenség. Az Olvasód ismerni akar, az Olvasód a barátod akar lenni, az Olvasód olyan, mint TE: fontos neki a szervezet, a kampányok, a célok. Én annak a híve vagyok, hogy tegeződjünk, mert ki tekintene magára úgy, mint ÖN? És te is sokkal könnyebben beszélsz közvetlenül, ha igazán TE lehetsz.
    Amikor a Greenpeace bevezette a közvetlen, kampányosok által írt e-maileket, a személyes hangvételt, elkezdtek özönleni a válaszok, elismerések, szimpátialevelek. A kampányosok több köszönetet, véleményt, dicséretet, visszajelzést kaptak, mint valaha.
  • Miért is? Mert egy kampányos írt egy kampányáról, személyesen, fotóval, névvel. Aztán pedig kért valamit. És az Olvasó örömmel tette meg, amit kért a kampányos, mert nem csak mi akarjuk, hogy kötődjön a szervezethez az Olvasó, hanem ő is ezt szeretné!

6.   Mégis kinek írok?charity-water-news

Ha ismered a támogatóidat, akkor könnyebb dolgod van. De ki ismerhet több tízezer embert? (Reményeim szerint ennyien vannak és lesznek a támogatóid, tagjaid, szimpatizánsaid hamarosan.) Ha az adatbázisod rendben van, akkor sok mindent tudhatsz róluk.

  • Az e-hírlevél esetében a legfontosabb, hogy van-e e-mailcímük, mi a keresztnevük és hogy hány évesek.
  • Küld a leveled perszonalizálva, azaz a “Kedves” kezdés után a keresztnevét használd az Olvasónak. A személyesség sugárzik egy olyan levélből, ami így kezdődik: Kedves Katalin! Kedves András!
  • Ha az Olvasóid nagyon különböznek, akkor szegmentálj! Ne mindenkinek küldj mindent. Küldj az időseknek önöző levelet, emberi történettel, köszönettel, a fiataloknak felhívást hegymászásra, online aktivizmusra, esti összejövetelre.
  • az Olvasód Bárki lehet! Adj esélyt mindenkinek! Fel lehessen iratkozni a hírleveledre a honlapodon, küldj a barátaidnak meghívót, a partnercégeknek, a munkakapcsolatoknak. Eszedbe jutott már küldeni hírlevelet a nyomdád kapcsolattartójának? A grafikusodnak? A tulajdonosnak, akitől az irodádat bérled? Az újaknak küldj egy személyes, első e-mailt, amiben megkérdezed, hogy írhatsz-e nekik? Biztosra veszem, hogy igen lesz a válaszuk!

7.   Ruha teszi az embert, design teszi az e-mailt

A hírleveled attól lesz hírlevél-szerű, hogyha ugyanazt a sablont használod. Legyen egységes a minta, a forma, a logó mindig ugyanott, a linkek ugyanott. Persze tesztelni kell különböző designokat, de legyen mindig olyan, ami állandó.

Legjobbak:

  • elején látható helyen, színesben a logód
  • legyen benne kép, vagy a videó képe, amit szeretnél, hogy az Olvasód megnézzen
  • legyen mindig koherens a design, akár használd mindig ugyanazt a színt, vagy betűtípust
  • a mass-mailing rendszerek, amelyekkel nagy mennyiségű e-mailt tudsz küldeni, általában tartalmaznak sablonokat. Próbáld ki őket, teszteld, figyeld meg!
  • használj egyezményes logókat: FB, Twitter, Blog, Honlapod logóit, hogy az Olvasód mindig tudja, hogy ha rákattint valamire, akkor azzal mit vállal, hova kerül

A cikk folytatása: ITT

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s