Az önkéntesek füle

treehuggerMindenkiben él valamilyen kép az önkéntesekről. Csakhogy több százezer szervezet koptatja el, és ruházza fel új jelentésekkel ezt a szót nap, mint nap. Ipari alpinista hippi lehetnék a Greenpeace-ben, vagy véradás-szervező, idős néni a Vöröskeresztnél. Szimpatizánsaink többségében is ilyen, sztereotip képek élhetnek. Ez ellen a legtöbb hazai civil szervezet olyan támpontokat nyújtva küzd, mint például a ,,Ha önkéntesként is segítenéd munkánkat írj a nekünk a sejtelmesszervezet@gmail.com-ra”, és ehhez hasonlók.

A mai cikkben olyan lehetőségeket mutatok be, amik a fenti mondatnál vonzóbbá tehetik az önkéntességet a szervezetünknél. Ezúttal azokra koncentrálva, akik már valamilyen szinten érdeklődnek a szervezet iránt, tehát nem új szimpatizánsokról lesz szó, hanem a meglévők valódi bevonásáról.

Könnyítsük meg az érdeklődők dolgát

Látszódjon a honlapunkon, hogy komolyan gondoljuk az önkéntesek toborzását, lehetőleg a fő menüpontok között kapjon helyet az aktivizmussal kapcsolatos fül is. A legtöbben nem fogják venni a fáradságot, hogy kutassanak a lehetőség után, hogy segítsenek. Az Oxfam honlapján szerencsére nem könnyű elkeveredni.

capture-20140419-125247

Szintén fontos, hogy ne kérj a honlapodon email-ben történő jelentkezést az érdeklődőktől. A tapasztalat az, hogy az online kérdőív sokkal vonzóbb, mint nekiállni egy email megírásának. Akár a jelentkezők harmadát is elveszítheted egy ilyen apróságon. Sajnos egy IT fejlesztés gyakran nem csak szándék kérdése, szerencsére azonban ma már online kérdőívek elkészítésére is van számos ingyenes és egyszerű megoldás.

Találják meg önmagukat

Minden területen egyre természetesebb a választás szabadsága, sőt az egyénre szabhatóság is. Ez az igény pedig megvan szervezetünk szimpatizánsaiban is. A legegyszerűbb módja annak, hogy több aktivista jelentkezzen hozzánk az, ha számos lehetőséget mutatunk be számukra, esélyt adva arra, hogy mindenki megtalálja a hozzá legközelebb állót. Sok honlapról teljesen hiányzik annak bemutatása, hogy milyen típusú segítőket keres a szervezet. Sokan például szívesen fordítanának szakmai cikkeket, segítenének IT ügyekben, de nem akarnak részt venni tüntetéseken, a hírekben viszont csak az utóbbiakra látunk példát. A szervezetek pedig alig kommunikálják az igényeiket, így a segíteni szándékozók nem tudják, rájuk is szükség van.capture-20140419-131727

capture-20140419-125048A ball oldali képen egy angol példa szintén az Oxfam-tól, a fentin pedig az Amnesty magyar aktivizmus felülete látható, amit anno szintén az előremutató nemzetközi példák alapján készítettem. A különböző önkéntes kategóriákra kattintva rövid leírást és képeket találnak az érdeklődők az adott tevékenységről, az ott található jelentkezési lapon pedig egy vagy több aktivista tevékenységet is bejelölhetnek. Tapasztalatom szerint a kérdőívese megoldás, és az önkéntes lehetőségek diverzifikálása együttesen segíthetnek rövid idő alatt akár 200%-al is növelni az aktivista jelentkezések számát, egyúttal könnyebbé teszik a feladatok kiosztását is.

Legyünk vizuálisan vonzók

Talán egyértelműnek tűnik, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy elsősorban képekkel tudunk hatásosan kommunikálni. Egy részletes leírás az önkéntes lehetőségekről ahhoz sem elég vonzó, hogy a többség elolvassa. Ellenben a megfelelő, pozitív üzenetet hordozó, és dinamikus képek már önmagukban is olyan képzettársításokat eredményeznek, amikkel megerősíthetjük az érdeklődők elvárásait, mint a jó társaság vagy az érdekes feladatok.

Kommunikáljuk a lehetőséget

Nem csak a kampányoknak vagy az adománygyűjtésnek van szüksége reklámra. Ahogy egyértelmű, hogy ezeket közzé tesszük a közösségi médiában, úgy az aktivisták toborzásának is felületet kell biztosítanunk. A legtöbben a honlapunkat és a  blogunkat a Facebook oldalunkon keresztül fogják elérni, emiatt a szervezet számára fontos hírek mindig meg szoktak jelenni a hírfolyamokban. Ugyanígy egyértelmű, hogy a potenciális aktivisták is elsősorban innen érik/érnék el a honlapunk önkéntesség fülét, ezért a kevésbé pörgős napokon nyugodtan népszerűsíthetjük az aktivizmust ilyen módon a szimpatizánsaink között.

Ezeket szántam mára, kommunikáció témában a legközelebbi cikk során többek között a következő kérdésekkel foglalkozom majd:

– Az első kapcsolatfelvétel az új aktivistákkal.

– Hogyan kerüljük el, hogy önkéntesek már a regisztrációt követően passzívvá váljanak.

– Bevonási, és megtartási spirál készítése, és alkalmazása az aktivizmus stratégiában

Schmidt Gergő

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s