Mennyi BigMac-et ér egy támogatás? avagy a BigMac Filantrópia Index

hamburger diagramHogyan mérhető össze az adományozási kultúra nagysága különböző országokban, ahol más és más a gazdaság állapota, a GDP vagy az átlagjövedelem? Az angol székhelyű Management Centre (=mc) negyven Unicef és Vöröskereszt önkéntessel valamint online kérdőívekkel felmérte az adományszervezői szakmát és megkreálta a Jótékonysági Big Mac indexet a The Economist Big Mac Indexének mintájára.

Miért BigMac?
Egyszerű a válasz: az összehasonlíthatóság kedvéért. Az adományozás összegét az adott országban megvásárolható BigMac árával vetették össze-  ugyanúgy, mint a gazdasági BigMac indexben, – ezzel megkönnyítve az összehasonlítását egy autó árának vagy akár egy fogorvos bérének különböző országokban. Az index megmondja, mennyi BigMac vásárolható az adott termék árából, összegből az adott országban.

Mit mér a BigMac Filantrópia Index?
A Management Centre indexe az alábbi témákra fókuszál:

  • a rendszeres havi támogató egy havi adományának átlagos összege
  • a top 10 jótékonysági vagy nemzetközi nonprofit szervezet, amely major donor adományokat kap
  • mit ér a fizetése egy adományszervezési kampányt vezető igazgatónak
  • a legnagyobb adománygyűjtési kampányok az elmúlt 3 évben
  • mennyibe kerül egy támogató betoborzása Face2Face kampányban

Az index ötlete és az adatok gyűjtése egy teljesen újszerű módon történt, az ötlet az interneten pattant ki és terjedt el a nemzetközi fundraiser közösségben. Az adatok alapját a majdnem minden országban megtalálható Vöröskereszt és Unicef adta, a többit pedig a világ minden részén dolgozó adományszervezők nyújtották. Az önkéntes alapú információgyűjtés során azonban nagy hézagok keletkeztek, ezért még mindig kevés az információ az afrikai és a közel-keleti területekről. Az indexet folyamatosan frissítik  legalább évente, de amint nagyobb információhoz jutnak, akár többször is egy évben.

“Minden adományszervező együttműködését köszönjük és kérjük, hogy minél többen segítsék a munkánkat! ” kérte Bernard Ross, a Központ igazgatója.

Hogyan vehetsz részt?
A világ bármely részén dolgozó adományszervező részt tud venni a gyűjtési folyamatban az alábbi linken: https://globalfundraising.wikispaces.com/Big+Mac+philanthropy+index

Segíts a 2014-es adatok összegyűjtésében és addig is nézd meg, mit találtak 2013-ban.

Az infógrafikáról

Top 10 , avagy ki a legbőkezűbb
A Top10-es rajz megmutatja az országok jótékonysági kedvét, a BigMac árát mérve a havi rendsezres adomány összegével a legnagyobb civil szervezeteknél. Ezen az ábrán Szingapúr jött ki elsőnek, mint a legnagylelkűbb nemzet a világon. Itt a havi rendszeres adományból 10,99  BigMac vásárolható. A második helyen Hongkong, majd India végzett, és az első tízben erősen jön felfelé a többi ázsiai ország is.  Magyarország a 24. helyen áll, 3,07-tal, azaz az átlag havi adományból ennyi BigMac-at tudnánk vásárolni.
A táblázat alján hozzáteszik a készítők, hogy természetesen nem csak a havi rendszeres adomány a jellemző, mert sok nonprofit szervezet kifejezetten az alkalmi adományszervezésre fókuszál.

capture-20140423-103330

Supersize Me avagy a Major Donor-ok pénze
Nem minden adománygyűjtő szervezetnek – sőt, nem minden országnak – van definíciója a “major donor”-ra, azaz a nagy összegű adományozóra. (Jellemzően mégis a 3,500 dollártól a 160,000 dollárig terjedő adományokra gondoltak itt a készítők.) A legnagyobb major donor klub Kína, a maga 62 000-es számával, majd jócskán lemaradva Szingapúr (22 ezerrel), Thaiföld 3400-zal), aztán Mexikó és csak ő utánuk a fejlett országok Új-Zéland, Ausztrália, USA, Dánia, Kanada, Anglia.capture-20140423-103526

Legnagyobb helyi kampányok
A legnagyobb kampány kategóriában Nagy-Britannia és az Egyesült Államok győzött. A legnagyobb amerikai kampányt a Southern California Egyetem menedzselte, összesen 6 milliárd dolláros összegben, de az Oxfordi Egyetem is közvetlenül a nyomában van. Ilyen óriási kampányt még Kanadában, Svédországban, Franciaországban és Mexikóban találhatunk, de ezek már korántsem akkorák, mint az elsőnek említett országokban.

capture-20140423-103627

Milyen gyors a gyorskajád avagy mennyit keresnek a  nagymenők
A The Chronicle of Philanthropy szerint a világ legjobban fizetett adománygyűjtője Anne McSweeney, aki a Memorial Sloan-Kettering Cancer Center óriás kampányát vezette 2010-ben, összesen 1,4 millió dollárért. Ami azt jelenti, hogy mindössze 30 másodpercre volt szüksége, hogy megvegyen egy BigMac-et.
Egy átlagos adományszervezési igazgató (development director) fizetése az Egyesült Államokban – az AFP szerint –  67,730 dollár volt 2013-ban. Angliában úgy 80 000 dollárt lehet keresni fundraising igazgatóként míg Kínában 31 800-at és Indiában 47 ezer dollár körüli az éves fizetés.

capture-20140423-103705

I’m Lovin’It, avagy a támogatók megszerzése
A támogatók megszerzésére költött összegek is hasonlatosak a nagy kampányok listájához. Így amit Angliában, Face2Face módszerrel (utcai adománygyűjtés) egy támogató betoborzására költenek vezeti az indexet 47 BigMac-kel (163 dollár), aztán jön az USA 51,5 Big Mac-kel (225 dollár), majd India 63-mal (105 dollár).

capture-20140423-103743

Forrás és teljes infógrafika letöltése innen: Management Centre

{liza}

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s