Megállítani a civil szféra elvállalatiasodását

Nem szabad feláldoznunk a szívünket, mondja Gemma Borwick a brit Guardian oldalán. Borwick a Prostate Cancer UK munkatársa, valamint az Institute of Education doktorandusza, és arra figyelmezteti a civil szférában tevékenykedő kollégákat, hogy az üzleti szemlélet hatékonynak tűnhet ugyan, de veszélyezteti a szervezetek megítélését és értékeit. Különösen aktuális ez az adó 1 százalék gyűjtésének időszakában, és akkor, amikor a blogunkon mi is olyan, érzékenységet igénylő témákat feszegetünk, mint például az önkéntesek adományozásra való buzdítása. Fontos, hogy megmaradjunk civilnek, és ne váljunk üzletemberekké, ehhez pedig jól jönnek a Gemma Borwickok, akik emlékeztetnek erre.

A worker arrives at his office in the Canary Wharf

A nonprofit szféra a közjóért van, ugyanakkor ez egy milliárd dolláros “ágazat” ambiciózus célokkal és nagyszabású kampányokkal. Nem része a magán vagy az állami szektornak, de az elmúlt években ugyanúgy jelentős változásokon ment keresztül, az adományozási kultúra javulásával és a működési környezet megváltozásával nagyobbakká és versenyképesebbé váltak.

Ugyanakkor az a vélekedés, hogy a civilek csupán jó szándékú amatőrök, csak a jéghegy csúcsa abban a kutatásban, amely kimutatta, hogy az emberek csupán 7% gondolta úgy, hogy a nonprofit szervezetek a leginkább hozzáértők a működési területükön, ha az állami vagy üzleti szektorral kellett összehasonlítaniuk őket. Viszont a megkérdezettek 47 %-a vélekedett úgy, hogy a civilek biztosítják számukra azt, amit leginkább ,,gondoskodó hozzáállásnak” lehetne nevezni a felmérés alapján. Tehát a civilek lehetnek kissé amatőrök is, ha kell, de szerethetők, míg az üzleti szektor profi, de embertelen, nos ez rossz hír azoknak, akik cégszerűvé alakítanának egy szervezetet.

A szintén a Guardian hasábjain megjelent, Ethan Ohs által jegyzett cikk szerint a jótékonyságot minél inkább üzleti szellemben kellene kezelnünk, mondván, hogy a nonprofit szemlélet korlátozza az üzletileg sikeres lehetőségek felismerését. Vannak persze előnyei az üzleti modellek alkalmazásának és ennek a fajta szemléletnek, de ne feledjük, hogy a legfőbb előnyünket az üzleti és állami szférával szemben a megbízhatóságunk és az etikus működésünk jelenti, amik mellett a civil szféra hatékonysága szükséges, de – ha választani kell – kevésbé lényeges szempont. Tehát hiba lenne azt hinni, hogy a saját területén kell versenyt futnunk az üzleti világgal, ehelyett a mi, civil értékeink jobb kiaknázására kell koncentrálnunk.

A nagyobb, milliós összegek felett rendelkező civil szervezeteknek elöl kell járniuk az átláthatóságban, megmutatva, hogy az adományozás, egy etikus és hatékony befektetés a jövőbe. Ahogy arra utaltunk az üzleti módszereknek lehetnek előnyei, de Borwick meggyőződése szerint az ezekkel járó veszélyek jóval meghaladják azokat. Ma már számos, az üzleti szektorból érkező szakember és tanácsadó dolgozik a nonprofit szervezeteknél, akik működési modelleket és mechanizmusokat emelnek át azok működésébe.

Változások történnek, amik közül nem mindegyik helyes. Az újfajta jelentési formákkal igyekszünk számszerűsíteni a munkánk eredményét, de ezek nem mindig reprezentálják megfelelően azokat a lépéseket, és sikereket, amik a szervezet missziójának eléréséhez szükségesek. Ezek a negatív befolyások gyakran a szektorban használt nyelvezeten mérhetők le a legjobban, ahol a bizalom, integritás és elkötelezettség helyett egyre gyakrabban a vállalatok nyelve, a hatékonyság, teljesítmény-mutatók, és SMART vállnak trendivé.

Meg kell találnunk a megfelelő kompromisszumot, ellenkező esetben azt kockáztatjuk, hogy az üzleti szellem felőröli azokat az értékeket, amelyek egyáltalán létjogosultságot adtak a harmadik szektor létrejöttének. Ha nem vesszük komolyan ezt a fenyegetést, akkor lassan, de biztosan elveszítjük szem elől azokat a célokat, amiért a szervezetünk létrejött. Jobb esetben csak a mi szervezetünktől fordulnak el az emberek, rosszabb esetben a kiábrándultság magával rántja a civil szektor egyetlen igazi fegyverét, a hitelességét.

Mindezek ellenére meg vagyok győződve róla, hogy a szektor él és virul. Ez egy kemény, de izgalmas időszak, amikor bíznunk kell magunkban és hinnünk kell a módszereink hatékonyságában. Ne hagyjuk, hogy bárki megmondja nekünk hogyan valósítsuk meg a céljainkat.

Készült a Guardian cikke alapján.

Schmidt Gergő

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s