Vigyázz, kész?… avagy alkalmasak vagyunk-e adományszervezésre?

starting lineSzükség van pénzre, adományokra, adományozókra? De alkalmas-e a szervezetünk arra, hogy adományszervezési programot indítson? Miket gondoljunk végig, mielőtt belevágunk? Mi kell ahhoz, hogy adományozókat szerezzünk?

Elkötelezettség
Teljes elkötelezettség nélkül nehéz dolgunk lesz. A “kéne adományokat szerezni”, “valaki próbálja ki…”, “nem ártana ezen elgondolkodnunk” mondatokra nem lehet programot építeni. Az adományszervezés komoly tervezést, idő és energia befektetést és sokszor nagyobb áldozatokat követel. Mielőtt belevágunk, fel kell arra készülnünk, hogy a szervezetünk teljesen meg fog változni. Amennyiben a vezetőség és a csapat nem elkötelezett emellett a döntés mellett, ne is kezdjünk bele. Amennyiben a szervezetből sokan kínosnak és kényszernek érzik, amennyiben a vezetőség nem lát benne lehetőséget, csak terhet, amennyiben nem áll ki teljes erőbedobással a fundraising mellett már a kezdeteknél, akkor máris elbuktunk.

Stratégia
commitment Jó terv nélkül végünk. Remélhetőleg van a szervezetünknek stratégiája, ami legalább 3 éves és tartalmazza a céljainkat, jövőképünket, értékeinket, programjainkat, és legalább néhány vázlatot arról, hogyan akarjuk mindezt megvalósítani. Az adományszervezési stratégiánkat a meglévőhöz kell alakítani, figyelembe véve a szervezetünkben szunnyadó és a környezetünk által kínált lehetőségeket és a befektetésünk mértékét.

Befektetés
Ahhoz, hogy adományozóink legyenek, mindenképpen szükségünk van befektetésre. Mind pénzre, mind időre. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ezek nélkül NEM lehet adományszervező programba vágni.
Sok helyen úgy gondolják, már az is áldozat a szervezet részéről, hogy felvesznek egy embert erre a célra, ő pedig majd megy és aztán hoz pénzt. Ez a fundraiserek rémálma! (Majd egyszer erről is írok egy cikket.)

Szakemberek
Úgy adományszervező programot indítani, hogy rábízzuk a feladatot a titkárnőre, a gyakornokra, vagy bárkire, plusz feladatként, nem lehet. Úgy sem működik, hogy azt mondjuk a csapatunknak, hogy mától mindenki femajmoklelőssége, és mindenkinek megnöveljük a munkaidejét 10 %-kal, hogy akkor, ott adományt gyűjtsön. Ha a feladat mindenkié, akkor senkié. Arról nem is beszélve, hogy az adományszervezés egy szakma. Ugyan meg lehet tanulni, de nem egyik pillanatról a másikra és nem is a sokadik plusz feladatként, ami a vállunkat nyomja.
A szervezet adományszervező stratégiájának tervezéséhez mindenképpen javaslok külső szakértők bevonását, rendszeres konzultációkkal, folyamatos tanácsadással és mentorálással. De a külsősök sosem érnek fel a belső erőforrással! Amennyiben meg tudunk nyerni magunknak egy profi adományszervezőt, már nagyon szerencsések lehetünk. De mivel kevesen vannak Magyarországon, ezért inkább tervezzünk azzal, hogy valakit ki kell képeznünk. Nemzetközi civil szervezetnél mindenképpen használjuk a nemzetközi tapasztalatokat, tudást, küldjük a munkatársat szakmai gyakorlatra külföldre, konferenciákra, képzésekre. És tervezzünk azzal, hogy neki IDŐRE lesz szüksége ahhoz, hogy megtanulhassa ezt az új szakmát.
Ha fel kell vennünk valakit, akkor mindenképpen először határozzuk meg, hogy az adományszervezés mely területére fókuszálnánk, mert teljesen más típusú tudás szükséges egy jótékonysági rendezvény megszervezéséhez és más egy online adománygyűjtési program kidolgozásához. Mindenképpen jó, ha az illető valamennyire jártas a marketingben (leginkább a BTL-ben), ismeri a projektmenedzsmentet, szeretne tanulni és nagyon-nagyon lelkes.
Persze lehet külsős cégekkel is működtetni az adományszervezési programunkat, de csak akkor, ha olyan programot működtetünk,amely területen vannak ügynökségek, cégek (pl. Direct Mail, Direct Marketing). Viszont az ügynökségekkel való rendszeres kommunikációra, a programok összehangolására és mindennek a stratégiába való illesztésére is dedikálnunk kell valakit.936965929

Változásra való képesség
Aztán ne felejtkezzünk meg arról, hogy a szervezetünk meg fog változni. Az adományszervezéssel nem csak annyiban lesz másabb a szervezet, hogy ezentúl lesz pénzünk! Adományok által adományozókat is kapunk, sőt leginkább úgy gondoljunk a szervezetünkre, mint aki “barátok gyűjtésébe” kezd. Ahhoz pedig, hogy új barátokra tegyünk szert, általában meg kell változtatnunk az eddigi kommunikációnkat (témáit és csatornáit), legtöbbször hatással van a belső működésünkre (adatbázisokat kell felállítani és működtetni), és tisztába kell lennünk azzal is, hogy ezentúl a kirakatban fogunk ülni, úgy, hogy akár minden lépésünket valaki figyelheti, számon kérheti. Természetesen mindez nem ilyen rémisztő, de a csapatunknak készen kell állnia arra, hogy a változásokat befogadja és alkalmazkodjon hozzá.

Mert az adományszervezési programmal nem csak pénzt, hanem valóban új barátokat is szerzünk. Barátokat, akik meg fogják kérdezni, hogy mit is csinálunk, miért csináljuk, akiknek mindössze két percük van, hogy meg is hallgassák, de akik pénzt és energiát áldoznak arra, hogy segítsenek nekünk és akiknek mindezekért legalább annyival tartozunk, hogy rendszeresen, képekben, színesen és őszintén megköszönjük.

Készen állunk?
Mert akkor Vigyázz! Kész! Rajt!

És Hajrá!!

{liza}

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s