Hogyan nyerj kampányt? Ötletek a legnagyobb stratégától (1-2.)

lm_campaign_strategyChris Rose talán a világ egyik legismertebb zöld kampányosa, civil tanácsadója, aki vezető beosztásban, kampány és kommunikációs igazgatóként dolgozott a Greenpeace-nek és a WWF-nek, de dolgozott szinte minden fontos természet- és környezetvédő szervezetnél. Stratégiai tanácsadásai alapvetően változtatták meg a nemzetközi civil szervezetek kampányoláshoz való hozzáállását. Könyve a How to Win Campaign, nagy sikerrel dicsekedhet az egész világon. Honlapján találunk kezdőknek és haladóknak szóló kampányolási trükköket, olvashatjuk blogját és a könyvéből, elméleteiből is tanulhatunk. De nézzük, mint mond, mi az a 12 alapvető irányelv, amit a kampánystratégiánknál szem előtt kell tartanunk?

0. Reality check! Itt kezdjük!
Tényleg szükségünk van kampányra? Mielőtt kampányolásba vágnánk, alaposan gondoljuk végig, hogy a kampányolás-e az a módszer, amire valójában szükségünk van az ügyünk megnyeréséhez.
A nyilvános kampány általában az utolsó lépés szokott lenni, amikor már minden más módszerünk csődöt mondott. A kampányolásban fontos, hogy párbeszédet alakítsunk ki a társadalommal (vagy egy részével) és felkeltsük az érdeklődést egy eddig ismeretlen téma iránt, hogy aztán ahhoz támogatókat szerezzünk. Ez azt jelenti, hogy fel kell építenünk olyan folyamatokat, amelyek semmiképpen nem hasonlítanak a hétköznapi folyamatainkhoz, de fenntarthatóak és sikeresek.

1. Motiváljunk, ne oktassunk
A kampány célja, hogy csökkentsük az akadályokat a megcélzott tevékenységgel szemben és növeljük a motivációt egy döntés/akció/tevékenység/esemény létrejöttéhez.
Azaz például:
… a nyúl ugorjon a lyukba
… a kutya átugorjon a karikán
… az elnök aláírja a rendeletet
stb.
A kampányolás nem oktatás. A kampányolás maximalizálja a hallgatóság motivációját, de nem a tudását. Természetesen minden kampánynak van nevelési hatása, de ez tapasztalati tanulás (learning by doing, experience learning) és nem információátadás. Sőt, az információ nem hatalom, amíg nem vezet mobilizáláshoz.

campaigning1education1

2. Elemezd az erőviszonyokat

Tudod mi aggaszt? Tudod min kellene változtatni? Kérdezd meg: miért nem változott még meg?
Dolgozzunk ki erőtérképet, amelyben felrajzoljuk, hogy milyen erők hatnak a döntés/változás ellen és mellette. Készíts probléma-térképet, amelyre ráírod a személyeket, szervezeteket, intézményeket, amelyek közvetlen kapcsolatban állnak a döntéssel. Készíts listát a potenciális szövetségeseidről, ellenfeleidről és az ügyben érintettekről is. A tervezés folyamán nézz rá minden lépésre az ő szemszögükből is.
Most milyennek látod az erőviszonyokat? Hogyan fogod megváltoztatni a folyamatokat, leküzdeni az akadályokat?

És még mik fontosak? A cikknek folytatása következik.

Chris Rose: http://campaignstrategy.org/index.php

{liza}

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s