A jó fundraising stratégia alapjai

stock-photo-man-drawing-strategy-on-brick-wall-130943402A legfontosabb, hogy az üzenet, amit használsz legyen könnyen érthető, szólítsa meg a potenciális támogatóidat és ösztönözze őket a szervezet melletti kitartásra. Napjaink gyorsan változó világában a szervezeteknek folyamatosan felül kell vizsgálnia és megújítania az adományszervezési stratégiájukat. Sok szervezet számára – különösen ha eddig olyan forrásokra támaszkodtak, mint az állami támogatások – ez bátor lépéseket igényel. Bármilyen is a gazdasági helyzet, a sikeres adománygyűjtés alapja egy jó stratégia.

A képzések és konferenciák segíthetnek az új trendek felismerésében és új módszerek elsajátításában, de vannak alapvető lépések, amiket a stratégia előkészítésénél nem tudunk megkerülni.

  1. Lépés:Koncepció

Válasszunk egy ügyet, amely alkalmas az adománygyűjtésre. Minden hatékony adománygyűjtés középpontjában egy erőteljes és vonzó ügy áll. Ez az ügy testesíti meg a támogatók számára a szervezet munkáját. Talán egyértelműnek hangzik, de sok szervezet figyelmen kívül hagyja a következő pontos kidolgozását:

  • Mi a probléma?
  • Mi a szervezet megoldás a problémára?
  • Milyen hatással lesz az ügy/kampány sikere?
  • Mi történik, ha nem jár sikerrel a kampány?
  • Miért ez a szervezet a legalkalmasabb a probléma kezelésére?

A legfontosabb, hogy mindezt közérthetően, emlékezetesen és érzelmileg megragadó módon kell kommunikálnunk.

  1. Lépés: Elemezni és tervezni.

El kell döntenünk, milyen források megszerzésére akarunk koncentrálni. Különböző forrásokat is felhasználhatunk adománygyűjtésre során, így kevésbé függünk majd egynek a sikerétől. Néhány lehetőség:

  • Alapítványok: szervezetek, akik újak az adománygyűjtés területén gyakran kezdik ezzel a módszerrel. Számos olyan alapítvány létezik, amely kifejezetten civil szervezetek támogatására összpontosít.
  • Vállalatok: A nagyvállalatok többnyire rendelkeznek társadalmi felelősségvállalási programokkal, de érdemes a kisebb cégeket is megkeresni, ahol nem olyan nagy a „tolongás” a forrásokért. A vállalatok ha tehetik többnyire nyitottabbak tárgyi adományokkal való hozzájárulásokat adni, vagy hozzáférést a szervezet számára a szolgáltatásaikhoz.
  • Egyéni adományozók: kisebb-nagyobb, egyszeri vagy rendszeres hozzájárulások magánszemélyektől.
  1. Lépés: Struktúra

Amikor eldőlt, hogy milyen forrásokra támaszkodunk, meg kell terveznünk az ehhez szükséges struktúrát. Bizonyos feladatokra talán önkénteseket alkalmazunk, adományszervezési munkatárasakat keresünk, esetleg külső cégnek szervezzük ki a feladatokat. A lényeg, hogy minél hamarabb kezdjük meg a belső kapacitásának kiépítését.

  1. Lépés: Kutatás

Ez a lépés a második ponthoz kapcsolódik. Miután kiválasztottuk az adományok forrását,meg kell határoznunk azokat a kulcsszemélyeket, csoportokat, akiket el kell érnünk az üzenetünkkel. Egyúttal kijelöljük azokat a módszereket, amelyekkel megszólítjuk ezeket a személyeket.

  1. Lépés: Készítsük el az ajánlatot

Ahogy arról az 1. Pontban már szó esett, meg kell határoznunk, hogy mekkora támogatásra van szükségünk és miként fogjuk azt hatékonyan felhasználni az ügy érdekében. Kitűzünk egy célt az adományok nagyságát tekintve, ezt fogjuk kérni a magánszemélyektől, érdemes elmagyarázni mire tudunk fordítani egy ekkora összeget és ezzel milyen változást fogunk elérni.

  1. Lépés: Kérjünk!

Az adománygyűjtés lényege adományt kérni. Nagyon sok módja van a magánszemélyek megkeresésének, mindegyik gondos előkészítést igényel, de minél egyedibb és személyesebb az üzenet, annál biztosabb a siker.

  1. Lépés: Építsünk ki hosszútávú elkötelezettséget

Folyamatos és hosszútávú kapcsolatot építhetünk ki támogatókkal, ha megfelelően megköszönjük a segítségüket és folytatjuk a szervezetbe való bevonásukat. Legfőképpen pedig számoljuk be a támogatások révén elért sikerekről.

Készült a The Guardian cikkéből

Schmidt Gergő

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s