Akikkel egy hajóban evezünk…avagy hogyan vezessünk kreativ embereket? (2.)

PrintChris Rose érték alapú szegmentálása szerint három tipusa van az embereknek: pionirok, prospectorok és settler-ek. Sajnos nem vagyok megfelelően képzett angolos ahhoz, hogy jól le tudjam forditani ezeket a szavakat. Inkább megpróbálok a tipusokról beszélni.
A pionir az, akikkel tele van a civil szektor. Kielégithetetlen igényük van a felfedezésre, újraalakitásra, új ötletekre és érték alapú cselekvésre. A prospector számára leginkább a kapcsolatok a fontosak, hogy milyen az ő megitélése mások szemében, a közösségében, ez alapján itéli meg magát. A settler-nek biztonságra van szüksége és valahová tartozásra.
Az elmélet szerint a gyerekkor a biztonságé, a tinédzserkor a prospectoroké, és aztán felnőttként meg oda-vissza vándorolunk mindháromba. Az elmélet részletesen kifejti melyik tipusnak mi a fontos, hogyan éli az életét, milyen értékeket vall, hogyan lehet megszólitani. De mi most azokra koncentrálunk, akikkel egy hajóban evezünk. A sok-sok pionirra… ajaj

Mit mondanak a kutatások, milyenek is a kreativ emberek? Hogyan lehet velük együtt dolgozni? Hogyan tudod a sok pionirt egy irányba forditani? Néhány jellemző rájuk a Huffington post szerint:

1. Kihivásokra várva
Sokszor a kreativ embereket katalizálja az új élmény. És egyébként is, ha az irodánál ülnek a világmegváltóid, akkor kik vannak a terepen? Küldjük ki őket néha a frontvonalba, hogy megteljenek újra energiával és lelkesedéssel.

creativity_art_work_190662. Új utakat keresve
A rugalmasság előfeltétele a munkánknak, hiszen hegyeket akarunk megmozditani! Mi nem adhatjuk fel, még ha folyton falakba is ütközünk. Vezetőként ne csodálkozz, hogy mindenki másképpen oldaná meg a feladatot, hiszen az egyik legnagyobb előnye a csapatodnak a sokszinűség. Inkább készülj fel tudatosan a reakciókra, arra, hogy ha felvetsz egy problémát akkor sokkal többféle megoldási ötletet fogsz kapni rá, mint amennyit valaha is képzeltél! Használd ki előnyként, hogy kreativ, sokszinű, új utakat keresőek a kollégák.

3. Jönnek a nagy kérdésekkel
A kutatások szerint a kreativitás együtt jár a kiváncsisággal! Igy ne csodálkozz, ha munkatársaid megkérdőjeleznek mindent, ami működik és ami nem, amit másoknak természetes, az nekik kérdés. Ez a tulajdonság irtó idegesitő tud lenni, de valójában ez az, ami a világot mozgatja. Hogy vannak emberek, akik képesek meglátni azt, amit mások nem és még ráadásul változtatni is képesek!

4. Az emberek figyelik őket
Mekkora szerencse! Képzeld csak el, a csapatodban megannyi olyan ember, akit mások figyelnek és követnek? Mekkora potenciált jelent a szervezetnek mindez?

5. Vállalják a kockázatot
Ehhez nincs mit hozzátenni. Vezetőként csak összeteszem a két kezem és arra gondolok, hogy milyen szerencsés vagyok, hogy bátor emberekkel vagyok körülvéve!

creativity26. Az életet önkifejezésnek látják
És igen, miért is ne lenne az? Csak biztosak legyünk benne, hogy egy az irány.

7. Követve a szenvedélyeket
Azt hiszem, talán ez a pont a leginkább jellemző a civilekre (legalábbis azokra, akiket én ismerek). Mind szerelemből kezdték el a munkájukat. És ha szerencsések, akkor még megvan bennük ez az érzés, vagy legalább emlékeznek a szerelemre és fel tudják éleszteni magukban. Hiszen emiatt vagyunk mindannyian itt.

8. Saját fejük után mennek
Vezetőként ez a legnagyobb kihivásunk. Meggyőzni az embereinket, hogy egyszerre csak egy utat járjunk és azt közösen, hogy egyszerre csak egy ember álljon a kormánynál. Mert a kockázatunk nem az, hogy ne tudnánk megvalósitani bármit is – hiszem, hogy mindenre képesek vagyunk egy kreativ, lelkes, elkötelezett csapattal – hanem hogy mivel mindannyian másfelé indulnánk, ezért soha nem érünk el sehova.

9. Felkavarják a dolgokat
A felkavarni az állóvizet kifejezésünk jól példázza, hogy milyen is ha valamit felrázunk, felkeverünk és közben minden jól össze is zavarodik közben. Szerintem ez normális. Igy az is, ha egy kreativ megbeszélés végül káoszba fullad. Főleg ha hozzáadjuk a magyar vitakultúra sajátosságát (lásd a Richard D. Lewis rajzát a magyar megbeszélésekről.. hogy generálunk egyre több problémát). A lényeg, hogy vezetőként ne essünk pánikba emiatt. Gondoljunk azokra az erősségekre, amelyek miatt összehoztuk a csapatot! Koncentráljunk a sok pozitiv tulajdonságra, amely a világot mozgatja.

Szóval összességében hogyan vezessünk egy csapatnyi lelkes, kreativ, csapongó, szenvedélyes, kihivásokat kereső, világmegváltó, álmodozó pionirt?

Úgy, hogy azokat az eszközöket használjuk, amiket ők maguk: vizualizáljuk a közös célokat rendszeresen, rugalmasak vagyunk a munkaidővel, feladatmegoldási módszerekkel, és vezetőként leginkább arra figyelünk, hogy a hajónk egy irányba menjen és hogy valóban menjen, ne agonizáljunk azon, hogy merre induljunk, hanem cask induljunk! Hidd el, egy ilyen csapat aranyat ér! A hátán viszi a programokat, a szervezetet, a célokat! Csak arra vigyázz, hogy sokáig merőrizd őket olyannak, amilyenek, lelkeseknek, kreativoknak, pioniroknak!
És a legfontosabb: ne engedd, hogy kiégjenek!

Liza

http://threeworlds.campaignstrategy.org/wp-content/uploads/2013/03/Summary-of-Values-Based-Segmentation-CR-CSL-March-2013.pdf

http://www.huffingtonpost.com/2014/03/04/creativity-habits_n_4859769.html

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s