Gyorsrandi: forradalmi ötlet önkéntesek toborzására

A The Guardian hasábjain nem először találunk érdekes ötleteket nonprofit szervezetek számára. Ezen cikkük az önkéntesek toborzásának egy kifejezetten kreatív útját mutatja be, amelyet már sikerrel alkalmaznak brit civilek. Az ötlet azt a problémát hivatott áthidalni, hogy a szervezetek többnyire csak nagy nehézségek árán tudnak tapasztalt szakembereket önkéntes munkára fogni. Ennek több oka van, ezek között az okok között előkelő helyen szerepel az az általános kép, ami az emberekben az aktivizmusról él, és ami ahhoz vezet, hogy többnyire egyetemistákat tudunk megszólítani önkéntes felhívások kapcsán, akik viszont gyakran híján vannak a szükséges szakértelemnek. A szakemberek megszólításához jól meghatározott, kreatív feladatokkal kell előállnunk, ezekből többnyire nincs hiány. De mégis hogyan tudjuk megtalálni azokat a személyeket, akik amellett, hogy tudják, akarják is segíteni a szervezetünket?  Erre szolgál a Gyorsrandi!

mamd_13

A gyorsrandi módszer abból a feltételezésből indul ki, hogy a kreatív szakemberek általában igen elfoglaltak, állandó munkahelyük van és nincs idejük arra, hogy önkéntes tevékenységeket próbálgatva találják meg “az igazit”, vagy egyszerűen nem is feltételezik, hogy a szaktudásuknak megfelelő, igazi kihívást jelentő feladatokat is kínálhatnak nekik a nonprofit szervezetek. Tegyük hozzá, hogy ezek a feltételezések nem is alaptalanok. Az angol civilek ezért találták ki a gyorsrandihoz hasonló alkalmakat a kereslet és kínálat összeegyeztetése érdekében.

Lássuk hogyan zajlott az önkéntes szakemberek toborzása az újságban leírt példában. Erre az alkalomra a civil szerveztek a média területén tevékenykedő cégeket, szakembereket hívtak meg a találkozóra. Mindegyik szervezet képviselője összeállított egy rövid összefoglalót arról, hogy milyen projekteken dolgoznak, milyen kihívásokkal szembesülnek leginkább az adott szakterületen és milyen segítségre lenne szükségük. Amikor a szakemberek megérkeznek mindegyikük helyet foglal egy-egy szervezet munkatársa előtt és meghallgatja az említett rövid összefoglalót. Tíz perc múlva megszólal egy csengő és a párok kicserélődnek. Amikor minden meghívott meghallgatta az összes szervezet munkatársát a személyes beszélgetések során, akkor eldönthetik a résztvevők, hogy kinek ajánlják fel a segítségüket, van-e olyan projekt, amelyik felkeltette az érdeklődésüket.

Az alábbi idézetek azoktól a szakemberektől származnak, akik részt vettek már ezen a fajta gyorsrandin:

,,Szerintem ez egy elképesztően jó ötlet. Már a legelején találkoztam valakivel, akinek tanácsokat tudok adni, illetve néhány kollégám elérhetőségét is megadtam neki, biztos vagyok benne, hogy együtt hamar megoldjuk azokat a dizájn feladatokat, amikre az őt küldő szervezetnek szüksége van.”

,,Mindig is szerettem volna önkénteskedni, most végre olyan segítséget tudok felajánlani, aminek során sokkal jobban használhatom a tudásom, mintha utcai aktivista lennék.”

Ez lesz a professzionális önkéntesek megtalálásának legjobb módja a jövőben? Még az is lehet, hogy igen, mindenesetre a civil szervezetek komoly együttműködését igényli a módszer, illetve nem mellékesen azt is, hogy pontos tudatában legyünk annak milyen szervezeti igényeket nem tudunk, vagy akarunk házon belül kielégíteni, melyekben kaphatunk leghatékonyabban külső segítséget.

Schmidt Gergő

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s