Néhány tipp az 1 %-os kampánytervezéshez

allolayoutAz 1%-os időszak mindig erőteljes nyomás a magyar civilekre, hogy mindenképpen kampányoljanak. De még ha tudjuk is, hogy az elszalasztott lehetőség milyen kellemetlen érzéseket okoz, érdemes átgondolni, hogy alkalmasak vagyunk-e a kampányolásra? Éppen most, éppen ebben az időszakban, éppen ez a fajta adományszervezés a nekünk való?
Az 1% kampány hasonlít a legjobban a hagyományos marketing kampányokra, tanulságai minden évben ugyanazok voltak: aki sok száz milliót tud kampányolásra fordítani, az sok száz milliót tud nyerni rajta. De mit csináljon egy kis szervet? Hagyja ki a lehetőséget? Vagy mégis vágjon bele?

Tanácsadásaink során többször találkoztunk azzal, hogy az adománygyűjtési kampányok tervezése nehézségekbejgi_ado_1_szazalek_pluss_majom_1024 ütközik, a kampányt rövid idő alatt kell megtervezni, kevés az erőforrás, idő, pénz és még a meglévő eszközeinket sem használjuk ki maximálisan, mégis többet, újat szeretnénk, arról nem is beszélve, hogy folyamatosan új célcsoportot akarunk megszólítani, miközben még a meglévő kapcsolatainkat sem ápoljuk megfelelően.
Elsősorban azt javasoljuk a szervezeteknek, hogy a meglévő támogatóikra, munkatársaikra, önkénteseikre, céges kapcsolataikra támaszkodjanak, ugyanúgy, mint ahogyan a meglévő eszközeiket fejlesszék, meglévő adományszervezési programjaikat tökéletesítsék, és csak utána vágjanak bele új programokba.
A hagyományos nagy, marketing kampányokat, a nagyközönséget széltében megszólító plakátolást, tévéreklámokat, milliós költségvetésű adoszam_18469453-1-06kampányokat csak kevesen engedhetik meg maguknak. Az 1%-os időszak a legnagyobb adománygyűjtési időszak, így a legnehezebb ilyenkor felhívni magunkra a figyelmet. Az adományok  egyszeriek és az összegük is csekély.
Viszont hosszú évek lobbimunkája után végre sikerült átvinni, hogy az idei évtől az 1% adományozók megadhatják nevüket és elérhetőségüket, így végre megtudhatjuk, kik is a támogatóink és van esélyünk hosszútávú kapcsolatot kiépíteni, rendszeres támogatóinkká tenni őket.

De mit tegyünk, ha nincs több milliónk, vagy ha van, akkor sem akarjuk plakátokra költeni?
Sokféle módon lehet kampányt tervezni, itt csak néhány olyan pontra szeretnénk felhívni a figyelmeteket, amelyet imagesbator taborérdemes végiggondolni.

0.  Alapvetés?
Nulladik pontként javaslom, hogy gondoljuk át, hogy tényleg kell-e nekünk ez a kampány? Nekünk való-e az 1%-os kampányolás? Ha még nem érezzük magunkat készen, akkor első éves 1% gyűjtőként inkább csak teszteljünk, miközben használjuk ki az időt a többiek kampányának megfigyelésével, rögzítsük, elemezzük, tanuljunk belőle, hogy következő évben megtaláljuk a magunk helyét a médiazajban.

1. A Projekt
Első lépésben tervezzünk egy projektet. A projektben határozzuk meg, hogy mi a célunk, mennyi adományozót, mennyi adományt szeretnénk elérni, ki a célcsoportunk, milyen eszközökkel, mennyi idő alatt, mennyi pénzünk van a projektre, kik fognak a kampány megvalósításán dolgozni? Használjuk a hagyományos projekttervezési modelleket.
imagesAz egyik legnehezebb, hogy mekkora célt határozunk meg? Javaslom, hogy használjuk azon eszközöket vagy azok kombinációit, amivel már dolgoztunk korábban, azaz vannak tapasztalataink, tudjuk milyen eredményeket szoktunk elérni, így könnyebb reális célt kitűzni. Ha például szoktunk e-mail adománykérő levelet írni, tudjuk, hogy mekkora a leveleink megnyitási aránya, a rákattintás, az adományozás online, ha telefundraisinget próbáltunk már, tudjuk milyen az átlagos elérési arányunk stb.
Új eszközöket, új célcsoportokat, új munkatársakat kampányidőszakban csak kísérleti jelleggel vessünk be! Az eszközöket egymás kiegészítéseként, ne pedig egymástól függetlenül használjuk.

jgi_ado_1_szazalek_fu_10242.  A Koncepció
Először is a kampánytervezést vegyük komolyan, ne csak listázzuk az eszközeinket, hanem építsünk ki egységes koncepciót. A koncepció kialakulása előtt érdemes egy ötletbörzét tartani a munkatársakkal, ahol még mindenféle őrült ötletet összegyűjtünk. A koncepció kidolgozásakor összegezzük az ötleteket, az eszközeinket, kiválogatjuk mi reális, mihez vannak eszközeink, milyen témákban van tesztelt eredményünk, hol van tapasztalatunk.  Az ötletek feldolgozásakor figyeljünk az alapvető kommunikációs stratégiánkra, legyen „sztorink”, igazi történetünk, amelyre fel tudjuk fűzni a kommunikációnkat. A kommunikációs koncepcióban legyen sürgetés, érzelmi hatások, személyes történetek. Javasoljuk, hogy egy témával kampányoljunk.

3. Technikai felkészültség
Legrosszabb, ha a kampányunkban az adományozónk az utolsó banánhéjon csúszik el, például lefagy a szerverünk az online kampányidőszakban vagy nem megfelelő űrlapot küldünk el az 1%-os bejelentéshez. Különös alapossággal járjunk el ezért a technikai részletek ügyében és teszteljük a felhasznált eszközöket, e-mailünket nézzük meg különböző levelező programokon keresztül, elküldött anyagokat, információkat többször i2011_buszreklam2-1024x400s ellenőrizzük. Jobb később kezdeni egy kampányt, mit tele hibákkal, amik elriasztják a potenciális támogatóinkat.

4. Visszatérés
Egy kampány még csak a kezdet, a megszólítottakkal folyamatosan kell kommunikálni, akár éppen fut kampányunk, akár nem. Az adományozóinkhoz térjünk vissza köszönettel és hírekkel, hogy mit valósítottunk meg az ado_1plakatadományukból és főleg az újbóli adománykérés ügyében.

1 %-os kampányolási lehetőség minden évben van – reméljük tényleg lesz is mindig – igy ez az egyik legjobb tanulóidő, kipróbálhatjuk magunkat minden évben a legnagyobb médiazajban, a legnagyobb kihívások közepette. A tanulságainkat használjuk fel más adományszervezési kampányainkhoz és a következő évi 1%-os tervezéshez.

A képek illusztrációként kerültek a szövegbe.

Baranyai Liza & Schmidt Gergő

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s