Milyen egy jó nonprofit honlap?

website-designer-webusHonlapot késziteni mindig körülményes, problematikus, rengeteg kérdést vet fel és sok időbe tellik. Sokszor beleesünk abba a hibába, hogy azt szeretnénk, hogy mindent elmondjon rólunk. MINDENT! Azt is szeretnénk, hogy mindez nagyon professzionálisan hasson, ezért a szövegeink tele lesznek szakmai kifejezésekkel és nagyon bő lére eresztjük. Legtöbbször magunkról beszélünk, hogy miért hoztuk létre a szervezetet és mit is akarunk csinálni, és hogy eddig mit tettünk.
Még mielőtt mindebbe belevágnánk és napokat töltenénk szövegek írásával, rajzokat készítenénk a honlap szerkezetéről, nézzünk meg néhány szervezet honlapját.
Figyeljük meg külső szemlélőként, mi, hogyan hat ránk, milyen színekkel játszanak, milyen üzenetekkel vezetnek minket tovább és tovább? Milyen érzéseket vált ki belőlünk a honlap és milyen gondolatokat, és legfőképpen mire ösztönöz? Megérint, megmozdít, adományozni vagy önkénteskedni szeretnénk az üzenetek, képek láttán? Mennyire könnyű ezt megtenni a honlapon? Hány kattintással kerülünk az adományozáshoz és az önkéntességhez?
Aztán nézzük meg azt is, hogy mi kellett ehhez? Kellettek szakmai kifejezések, szükség volt hosszú szövegekre, megnéztük a soklépcsős menüszerkezetet egyáltalán?
Ha pedig még mindig nem elég az antropológiai kutatásból, ültessünk le egy ismerőst a honlap elé, lehetőleg legyen olyan, aki egyáltalán nem ért az adott témához. Kérdezzük meg őt minderről: Mi az első benyomása? Milyen érzései, gondolatai támadnak? Miről szól szerinte ez a szervezet? Mik a célok? Adományozna-e ő? Önkénteskedne? Olvasna-e többet a szervezetről, nézne-e még videókat? Mikor unta el magát?

Ha már van honlapunk, megszoktuk, talán még szeretjük is, akkor is érdemes legalább évente leültetnünk elé egy idegent, és megkérdezni tőle a fenti kérdéseket. Hogy nem találja vonzónak a honlapunkat? Hogy nem érti, mivel foglalkozunk? Hogy nem látta meg a menüpontok között azt a linket, amit épp azért tettünk oda, hogy elolvassák a látogatók?
Itt az ideje változtatni! A cél az egyszerűség és közérthetőség! Ha három emberből három nem érti tizenöt másodperc után, hogy mi is a célja a szervezetünknek, akkor a honlapunk változtatásra szorul. Ne gyökeresedjünk meg régi szokásainkban! Ne mondjuk azt, hogy “én odatettem a linket, csak nem vették észre” “nem az én hibám, hogy nem adományoznak, nem olvassák el az oldalt, hogy nem kattintanak, hiszen én mindent odaraktam…” Ki más hibája lenne? Persze, hogy a miénk! A honlapunk egyszerű legyen és közérthető! Semmit több nem kell. A központban a probléma és a megoldása álljon, valamint a következő lépés, hogy mit tegyen a kedves honlapunkra látogató. Hogy ilyen-e a honlapunk? Kérdezzünk meg egy idegent, majd ő megmondja.

Nemrég találkoztam egy honlappal, ami egyszerűségével vívta ki rokonszenvem.
Tehát mint megfigyelésre érdemes oldal: http://20x20x20.org/capture-20150331-224554
Érdemes nézni a képeket, a videókat és az érzéseinket. Valamint a felső menüsort, amiben az “Our mission”, azaz a missziónk címszó alatt rögtön a problémáról és  a megoldásról beszél.
Sokan mondhatnátok, hogy “könnyű nekik, hiszen egy egyszerű dologról van szó, adományozzunk azért, hogy a vak gyerekek újra lássanak. Könnyű nekik arcokat, történeteket adni a programjaikhoz, hiszen ott vannak a személyes történeteik.”
Biztos vagyok benne, hogy mindannyiunknak vannak személyes történeteink és arcaink, akiket megjeleníthetünk, mint a szervezetünk célcsoportja, mint akit támogatunk, mint akin segítettünk. És abban is biztos vagyok, hogy az üzenetük nekik sem volt ilyen egyszerű az elején. De aztán azzá tették.
Nézzük meg, mi hogyan csinálnánk!

 

Baranyai Liza

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s