Nonprofit kocsma

Túl vagyunk a sokadik fundraising cikken, számtalan módszert, technikát, trendet mutattunk be, de ma nem fogom egy 101. anyagban leírni hogyan működnek ezek. Vasárnap van, a bangkoki üzletek ma is zabolátlanul árusíthatnak többek között sört a megfáradt bloggernek, így biztosítva ihletet a mai cikkhez. Azon töprengve, hogy úszhatnám meg a már kigondolt online FR cikk megírását, eszembe jutott a charity bár amiben anno Belgiumban jártam, egyébként teljesen véletlenül egy képzés után. Nem is szaporítom tovább a szót, az alábbiakban arról olvashattok, mint a nem konvencionális adományszervezés eszköze, hogy hogyan lehet egy kocsma nonprofit.

2013-ban Houston (USA) városában nyílt meg egy bár, amelyik a profitja 100%-át helyi civil szervezeteknek ajánlja fel. Így vállnak a koktélokból, pofa sörökből hamarosan meleg takarók és étel azoknak, akik rászorulnak. Az ötletet helyben megvalósító OKRA Charity Saloon több mint 70 millió forintnyi adományt gyűjtött össze az év végére, noha terveikben “csupán” 30 millió szerepelt. A bár csak az egyike az Egyesült Államokban működő, ugyanezt az üzleti modellt követő vállalkozásoknak, akadnak még bőven olyan városokban, mint New Orleans, Washington D.C., és Portland.

Osztrák Charity bár

Osztrák Charity bár

Mindeközben a houstoni bár sorra kapja az elismerő kritikákat az ország legolvasottabb lapjaiban, TV műsoraiban. A vendégek pedig csak koccintanak és szavaznak, hiszen így működik a rendszer, minden ital mellé egy szavazólap jár amely alapján eldől, hogy melyik szervezet/cél kapja a következő havi adományt. A Huffington Post-on az egyik portlandi bár tulajdonosa mondta el mennyire fontos neki, hogy az üzlet, amit vezet nem csak számára ad munkát, hanem sok más ember boldogulását is szolgálja. ,,Ki kell lépnünk a megszokott keretek közül és el kell gondolkodnunk azon, hogy hogyan segíthetjük a nonprofit szervezetek munkáját új eszközökkel” mondta. Az adományok pedig gyorsan gazdára találnak, hogy orvosolják a város legégetőbb környezeti és szociális problémáit. ,,Sosem kaptunk még ennyi pénzt. Máris sokkal több rászorulónak tudtunk segíteni az utóbbi hónapokban, mint eddig bármikor” nyilatkozta az egyik kiválasztott szervezet elnöke.

Egy másik adomány bár Washingtonban van, az alapítók egyszerűen csak philantrobar néven emlegetik. Szerintük fontos levonni a megfelelő következtetéseket azokból a kutatásokból, amik szerint a fiatalok Amerikában már nem adakoznak annyit, mint tették azt az idősebbek. Elfoglaltak a karrierükkel, nyomasztja őket a diákhitelük nagysága, de ennek ellenére is elérhetők a megfelelő módszerekkel. A lényeg, hogy az adományozást olyan tevékenységgel kapcsoljuk össze amit egyébként is csinálnak. A pénzünkkel szavazunk, minden egyes forinttal, hiszen mi döntünk, hogy etikus vagy szennyező termékeket vásárolunk-e. Biztosan sokan hallottátok már ezt az alapvetést, amit a charity bárok nagyon jól lefordítottak a saját működési modelljükre. Mindegy mennyire elfoglaltak, mindegy mennyire takarékoskodnak, időnként minden fiatal be fog ülni valahová meginni egy italt a barátaival. Te kinek juttatnád inkább ezt a nyereséget? Egy olyan helyet támogatnál, ami csak néhány ember nyereségét szolgálja, vagy egy olyat, amelyik a teljes társadalmat?

Te kit támogatsz?

Te kit támogatsz?

Ahogy a pénzintézetek között megjelentek az etikus bankok és ahogy léteznek cégek amelyek a profitból vissza nem forgatott összegeket alapítványoknak juttatják, úgy azoknak a szórakozóhelyeknek is van létjogosultsága, ahol a nyereség egésze jótékony célokat szolgál. Nem jobb-e egy olyan társadalomban élni, ahol az extra profit nem csak a már egyébként is dúskálókat teszik gazdagabbá, hanem a nélkülözőket is segíti az előbbre jutásban? A modell működik, nem csak az USA-ban, de szerte a világon.

Schmidt Gergő

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s