Hagyaték, mint adományozási forma

imagesMagyarországon a korábbi évekhez képest jelentős fejlődésen ment keresztül az adományozási, illetve adomány- gyűjtési kultúra. Sokan vannak, akik még mindig félnek kérni, de a szaporodó pozitív példák egyre több szervezet számára teszik legitimmé a különböző FR módszereket. Ennek ellenére vannak olyan formái az adományozásnak, amik nyugaton ugyan elfogadottak, de megítélésük hazánkban valahol a meglepő és a megbotránkoztató között van. Ezek közül is kiemelkedik a hagyaték, mint adományozási forma, ezért az alábbiakban a Guardian egyik, a témáról szóló cikkéből szemezgettem röviden.

Milyen lépéseket tehet egy  civil szervezet a hagyatéki adománygyűjtés érdekében? Az egyik, gyermekekkel foglalkozó angol szervezet vezetője kiemelte, hogy méretükből adódóan alacsony költségű adományszervezési eszközhöz kellett nyúlniuk, így választották a hagyatékot. Első lépésként  érzékenyítő kiadványt és figyelemfelkeltő kampányt készitettek, majd a honlapjukat fejlesztették hagyaték-adományozási résszel, ahol a lehetőség iránt érdeklődők további információkhoz juthatnak, és felvehetik a kapcsolatot munkatársaikkal. Szintén fontos, hogy a szervezettel régóta együtt dolgozó önkénteseket megnyerjük az ügynek, az ő esetükben nem csak arra van nagyobb esély, hogy felajánlókká váljanak, de arra is, hogy másokkal is megismertessék a felhívásunkat, olyanokkal, akiket mi nem tudnánk elérni.

LegacySocietyText1

A kifelé való kommunikáció egy fontos lépés, viszont nem spórolhatjuk meg magunknak a munkatársak felkészítését sem, ami történhet  akár egy tréning keretében is. Fontos tudatosítanunk magunkban, hogy ez az eszköz egy hosszútávú befektetés a szervezet jövőjébe, nem alkalmas arra, hogy a rövid távú gondjainkat orvosolja, ugyanakkor alacsony befektetéssel és magas megtérülési potenciállal rendelkezik. Sok adományozó számára a hagyatékának felajánlása egy olyan eszköz, amivel úgy érzi kifejezhetik személyes értékrendjét, egy olyan dolog, amely akkor is hatással lesz az emberek életére, amikor ő maga már eltávozott ebből a világból. Ha nem látjuk át ezeket a dolgokat, ha mi magunk nem értjük, hogy valaki miért dönt a hagyatéka felajánlása mellett, akkor nem remélhetjük, hogy mások számára sikeresen fogjuk kommunikálni ezt az ügyet. Pedig az adományozás ezen formájának megismertetése a magyar társadalommal ugyanannyira közös ügyünk, mint a direktmarketing levelek, az online, vagy az utcai adománygyűjtés és más, mára egyre elfogadottabb eszközöké volt korábban.

Egy kis statisztika Angliából: a szervezetek csupán 6,7%-a foglalkozik ilyen jellegű adománygyűjtéssel, viszont az ő átlagos “bevételük” ebből a forrásból körülbelül 100 millió forint.

Schmidt Gergő

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s