Hiúságunk mérőszámai

BVM-What-Are-Metrics-MeasuringMely statisztikákat kell követnünk ahhoz, hogy megtudjuk szervezetünk sikerességét? Hogyan mérjük növekedésünket?  Melyik statisztika, mely indikátor releváns számomra? Mi mutatja meg, hogy tényleg jó úton haladunk? Jó adatokat figyelünk, vagy csak a “hiúsági” adatokat, amelyek egyáltalán nem visznek közelebb sikerességünkhöz?

A hiúsági mérőszámokon túl” nevű tanulmány készítése során a MobLab és Cel nevű szervezetek kutatásában több mint 100 résztvevő válaszait vizsgálták online kampányszervezetek mérőszámait illetően. A 70 oldalas tanulmány ppt jelleggel, vázlatosan mutatja be eredményeit, igy könnyű áttekinteni, mégis  a kérdés mélységeibe is bepillantást nyerhetünk.
De mit is nevezhetünk egyáltalán hiúsági mérőszámoknak? Azokat, amelyek könnyen manipulálható adatok amelyek rövidtávon mutatnak eredményeket, és gyakran festenek rózsás képet a sikerességünkről, de valójában nem segitenek abban, hogy hosszútávú, stratégiai döntéseket hozzunk.
Néhány példa a hiúsági mérőszámokra:


– e-mail listánk nagysága
– peticiónk aláiróinak száma
– e-maileink megnyitási arányai
– honlapunk forgalma
Merthogy ezek a számok mást és mást mutatnak különböző kontextusban.
Nézzünk csak egy konkrét példát, amivel talán egyértelművé válik, hogy alaposan el kell gondolkodnunk a mérőszámainkon:
A Unicef hozott ki pár éve egy kisvideót “A like-ok nem mentenek életet” cimmel. És tényleg. Akkor miértImage arra helyezzük a hangsúlyt, hogy minél több lájkolója legyen egy kampányunknak?
A like is lehet hiúsági mérőszám, ha nem gondoljuk tovább, ha nem egy részeredményként, hanem a kampányunk végcéljaként gondolunk rá.
De hány embert érünk el akkor? Tehetjük fel a kérdést. Viszont valójában az “elérés” a célunk? Manapság előszeretettel használjuk az “engagement” kifejezéseket, amei a bevonást, aktivvá tételt mutatja. Mert mit ér az elérés, ha aztán a nézőnk egy like-ot nyom és továbbkattint? De hogyan mérjük a tényleges bevonódást, elkötelezettséget?
Ezekre a kérdésekre keresi a választ és figyeli meg a szervezetek viselkedését, reakcióját, gyakorlatát a tanulmány, amit INNEN letölthettek.
img-BeyondVanityMetrics-large1-1200Hogy van-e kész recept? Sajnos ilyet a tanulmány sem tud felmutatni. Azt viszont erőteljesen javasolja, hogy folyamatosan kérdőjelezzük meg a mérőszámainkat, értékeljük őket erősségük és gyengeségük szerint és ne célként, hanem eszközként tekintsünk rájuk.
A tanulmány két különböző csoportra osztja a szervezeteket és az ő tanulságait osztjaa meg velünk, levon végkövetkeztetéseket, tanácsokat és alaposan körüljárja a mérőszámok hatását, a szükséges indikátorainkat és azt, hogy mi is kell  stratégiai döntések meghozásához.

 

Baranyai Liza

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s