Motiváció 1.0

A legtöbb cikket adományszervezés témában publikáljuk, érthetően ezek iránt a legnagyobb az érdeklődés, hiszen a szervezetek puszta léte függ a sikeres fundraising kampányoktól. Ennek ellenére örömmel látjuk, hogy egyre többen kérnek fel minket önkéntes stratégia kidolgozására, tanácsadásra, képzésre a témában. Ez annak a jele, hogy sok szervezet kezdi felismerni: egy jól kommunikáló munkatársnál többre van szükség nem csak az adományszervezés, de az önkéntes menedzsment területén is.

Az alábbiakban sorra veszem azokat a motivációkat, amikre ideális esetben az önkéntes koordinátor a stratégia kialakításakor és a munkája során is támaszkodik. Néhány ezek közül értelemszerűnek tűnhet, mégis kevés az olyan stratégia, aminek kialakítása során komolyan mérlegelik ezeket a szempontokat. Sokan adottnak veszik a motiváció meglétét és nem teszik fel újra és újra a megfelelő kérdéseket: Miért választanak minket az önkéntesek? Miért maradnak egyesek a szervezettel, míg mások elhagyják azt? Az önkéntesek/aktivisták jelenléte nem a szervezet alapvető vonzerején múlik, ha önkénteseknek való munkára (nem minden feladat ilyen!) nem találunk segítőket, akkor nem megfelelő az önkéntes menedzsment. Az önkéntesekkel való munka sikere ugyanúgy mérhető, mint az adományszervezésé, számokban kifejezhető indikátorokból áll és stratégiai célok felé halad.

volunteer-photo

Lássuk tehát milyen motivációkra építkezünk:

  • Szociális okok, azaz a társaság az elsődleges motiváció az önkéntesek számára. Mint mindennek, ennek is van ’’receptje’’, elő lehet segíteni egy „nyitott iroda” szerkezettel, ahol az önkéntesek bármikor megjelenhetnek, rendelkezésre áll elegendő munka és tér a számukra. Csapatépítő programokkal támogathatjuk meg ezt a fajta motivációt. Tipikus példa erre a fajta közegre a Greenpeace Magyarország pezsgő aktivista világa különösen az utóbbi pár évben. A legtöbb kutatás megerősíti, hogy sokaknál a magány ellenszere, a szociális kapcsolatok kiépítésének terepe az önkéntesség.

  • Szakmai motiváció, ez legtisztábban a gyakornokok esetében jelenik meg, ugyanakkor mindenfajta szaktudást feltételező önkéntes feladat esetén gyakori. Különösen a fiatal felnőttek, egyetemisták között találhatunk olyanokat, akik szaktudásukkal is szívesen segítenék a szervezetet, ugyanakkor profitálnának is ebből a fajta gyakorlatból. Képzésekkel, workshopokon való részvétel lehetőségével elősegíthetjük, megerősíthetjük ezt a fajta elköteleződést. Szintén kiváló módszer egy-egy jól hangzó titulussal jelölni az ilyen típusú segítőink beosztását.

  • Érintettségből fakadó motiváció, avagy az ’’ügyfél’’ egyben a segítő. Itt az olyan esetekről van szó, ahol nagymértékben átfedés van azon csoportok között, akiket segít a szervezet és azok között, akik a szervezetet segítik. Például az emberi jogi szervezetek önkéntesei között sokan érintettek azokban a témákban, amikben a szervezet aktív, ebben alapvetően különböznek például a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetektől, ahol az érintettség jóval ritkábban jelenik meg a motivációk között.

  • Küldetéstudat/büszkeség, jót tenni jó érzés… Az önkéntesség esetén, ahogy az adományozásnál is, alapvetően érzelmi döntést hoznak az emberek, ugyanakkor a legtöbb civil szervezet/önkéntes koordinátor ott követi el a hibát, hogy itt megáll, arra számítva, hogy a szervezet céljaiért való munka önmagában elég motivációt ad a segítőinek. Ez hiba, ugyanis ezt a fajta motivációt is táplálnunk kell, elismerésekkel, a sikerek megfelelő módon való kommunikációjával, de az önkéntesek munkájának megörökítése, vagy bekerülése a hírekbe szintén hatékony módszer.

A későbbiekben folytatjuk az önkéntes menedzsmenthez kapcsolódó anyagok publikálását, az egyik ilyen, amelyik mindenképpen sorra fog kerülni, a már említett siker-indikátorokkal fog foglalkozni. Addig is kezdjük el a fentiek alapján vizsgálni a toborzási és megtartási tevékenységünket és a már futó aktivitásaink kommunikációját.

Schmidt Gergő

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s