Hogyan kommunikáljunk sikeresen a Facebookon?

Krajcsó Nelli osztotta meg velünk cikkét a Facebook kommunikációról, örömmel osztjuk meg veletek is. Nelli saját blogját ide kattintva olvashatjátok. Vágjunk is bele:
Ez a második Facebookos posztom a nem túl sok írásom közül, az oka pedig az, hogy civilként a Facebookot szerintem mindannyian használjuk, azaz legalább van egy oldalunk, ami így vagy úgy működik. Kevés kivételtől eltekintve viszont nem feltétlenül hatékonyan kommunikálunk rajta.

Mit tehetünk, hogy a Facebookon sikeresen elérjük az embereket és az oldal a programjaink sikerét szolgálja?

1. Monitorozás

Érdemes időről időre ellátogatni olyan oldalakra, amelyek jól csinálják a Facebookos kommunikációt. Nem feltétlenül civilekre gondolok, inkább olyan cégekre, ahol egy csapat dolgozik ezen. Ők mindig naprakészek, és ügyesen használják az eszközöket. Kiket nézek én? A Mannaszappanról azt mondják, azért lett nagyon sikeres az elmúlt években, mert nagyon következetes Facebookos építkezést csinált, most több mint félmillióan követik őket. Tőlük én a szponzorált hirdetésekről és az akciózásról tanulok. Szeretem megnézni Urban:Eve oldalát, mert ő aztán tényleg komolyan vesz mindent, és mivel tanácsadói szerepet is felvállalt sok témában, többek között az online kisvállalkozás építésében, tud 1-2 dolgot. Tőle a kis dolgokat lehet tanulni: képszerkesztő programok például. Javaslom, hogy írd össze az amúgy is általad már látogatott oldalakat, és nézd meg, kik csinálják jól, és kitől mit lehet tanulni!

2. Coverfotó

Sok helyen látom, hogy a coverfotón egy életkép látható. Ez, ha jól van kiválasztva, és jó minőségű, szimpátiát idézhet elő a látógatóban, viszont a használatát csak “kampánycsend” időszakában javaslom. És lehetőleg akkor is egy credot, egy, a tevékenységünk célját leíró üzenetet írjunk rá, vagy valamilyen relváns idézetet. Nekünk volt a nyáron egy ilyenünk:

 a04181_a5ab0f76a0ed4c64b86bf3da3accae67.png_srb_p_851_313_75_22_0.50_1.20_0.00_png_srb

 De jó példa erre a DIA (Demokratikus Ifjúságért Alapítvány) képe is:

 a04181_a95e5bb88be541fead670f28f49237ec.jpg_srb_p_851_315_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

Ha van egy programod, akkor viszont használd ki ezt a felületet, és hirdesd a coveren! Ha több kampányod fut, a legfontosabbat válaszd ki. Én emlékszem, hogy egész tavasszal kint volt a sétáinkról szóló cover, és 2 hónap alatt annyira szépen felépült a kampány ennek köszönhetően, hogy teltházzal ment az áprilisi séta.

Azt mondják, egy tartalommal 6x kell találkoznia egy embernek, hogy kognitív szintre jusson az üzenet, tehát tudatosan meglássa, és reagáljon rá.  

Ezt segítheti egy coverfotó. És még miért is jó, ha itt kommunikálsz? Nyilván az oldaladra érkező látogató ezzel találkozik először, és nem, nem feltétlenül fog legörgetni a 2 héttel ezelőtti posztig.

3. Posztok variálása

A múltkori posztomban írtam a Facebook kihívásról, hogy az algoritmusok úgy megnehezítik a dolgunkat elérés szempontjából, hogy tudatosan kell terveznünk a posztjainkat. Ebben a munkában a posztok fajtáinak variálása az első és legfontosabb teendő. Nézzük csak, hányféle módon lehet megosztani egy tartalmat a Facebookon:

  1. Státusz frissítés: Frappáns, rövid gondolatokat érdemes így megosztani. Használd úgy, mintha a Twitterre posztolnál.

  2. Fotó: Tartsd szem előtt a Facebook dimenziókat, hogy ne vágódjon le a fontos része a fotónak. Erre az oldalra érdemes időről időre ellátogatni. Ha fotóalbumot töltesz fel, a kevesebb több (10-15 fotó), és ügyelj arra, hogy történetet mesélj, tehát legyen úgy elmesélve az esemény az elejétől a végéig, hogy a néző is úgy érezze, ott volt.

  3. Link: Javaslom, hogy az elolvasásra szánt, pl. blogposztokat vagy programleírásokat így osszátok meg, hogy kattintás utána azonnal továbbvigye az érdeklődőt az oldalra. Fontos viszont itt is, hogy szuggesztív fotó legyen a linkkel együtt megjelenítve. A jó hír, hogy tudjátok változtatni is! (bal felső sarok nyilak/upload fotó)

  4. Esemény: Nem csak konkrét események kapcsán érdemes létrehozni, hanem ha van egy ügyetek (pl. a Felelős Gasztrohős nyári Műanyag Palack böjtje) egy eseménnyel a szimptazinásokat tudjátok egy helyre gyűjteni, és így tud terjedni az üzenet, ráadásul a relváns tartalmakat azután kiválasztott csoportnak tudjátok megosztani.

  5. Videó: Ez most a legújabb őrület, a FB tömegével ontja a leveleit arról, hogyan csináld jól. És mindenkinek javaslom is, viszont ehhez egy operatőr, de legalább egy vágó jól jöhet. A történetmesélés szempontjait itt is tartsd szem előtt!

  6. Note/jegyzet: onnan tudod, hogy ez az, hogy bolddal van a cím írva, mintha egy blogposzt lenne. Ez egy nagyon friss újítás a FB-on, egy Huffington Postos bejegyzést itt olvashattok róla, és arról, miért fontos elkezdeni használni.

  7. Milestone/mérföldkő (pl. 3 évesek lettünk!): Jól (jobban, mint a státusz frissítés) tud működni nagy hírek bejelentésénél, de néha a vicc kedvéért, apróságok kapcsán is.

  8. Szavazás: ez egy ideig nem volt elérhető a Facebookon, most visszajött, és közvéleménykutatásra, elsősorban vicces és kicsi témában nagyon jól jöhet.

Azt javaslom, hogy a különböző lehetőségeket variáld, egyszer fotóként oszd meg a tartalmat, máskor linkként. Egymás után próbálj más és más formában megosztani a mondanivalódat.

4. Mikor menjen ki a poszt?

Javasoltam már az Insight menüpont csekkolását, most is ezzel kezdeném a tervezést. Nézd meg, mikor aktívak a like-olóid, és próbáld kihasználni ezeket az időszakokat! Természetesen a tartalom is meghatározza, mikor “ül jól” egy poszt. Mi a hosszabb cikkeket tipikusan a hétvégén osztjuk meg, de egy inspirációs fotó is jól tud működni ezeken a lassabb napokon. Nyilván ha hírügynökségként is működtök, a gyorsaság a fontos. Nézd meg, mikor működnek az egyes tartalmak a legjobban, és álíts fel egy posztolási tervet! Használd a Schedule funkciót a posztoknál (Publish gomb jobb oldali nyíl)! Ha egy üzenetet többször is megosztanál, variáld viszont az időpontokat, nekem van egy feltevésem, hogy így többen látják, mert nem mindig ugyanazokat találjuk el.

5. Egyéb

Mondanom sem kell, hogy bármit is tervezhetünk, nem lesz sikeres a poszt, ha:

  • nem releváns témát osztasz meg. Tehát lehet, hogy amúgy szimpatikus egy barát most induló fotós oldala, és megkér, hogy oszd meg, nem biztos, hogy meg kell osztanotok, vagy csak úgy, hogy a relevanciát kihangsúlyozzátok.

  • olyan információt, hírt osztasz meg, amit rajtad kívül már 3-an megosztottak előtted. Nagy valószínűséggel a közönséged találkozott már vele, és simán továbbgörget. Ezért érdemes külföldi oldalakat is nézni hír reményében.

  • nem jó minőségű fotókat használsz. Az elmosódott, kisméretű fotót inkább fel se rakd, van sok ingyenes stockfotó oldal, ahonnan tudsz válogatni, használd inkább őket!

  • zsúfolttá teszed. Ha túl sok a szöveg, vagy ha a képet teleírod színes betűkkel és emoticonokkal, nem érsz el annyi embert, mint szeretnél. A nagy információs zajban a minimalizmusra törekedj!

  • ritkán posztolsz, kéthetente egyszer mondjuk. A posztok egymást gyengíthetik és erősíthetik, a mennyiséget nem kell túlzásba vinni, de legyen rendszeres tartalom az oldalatokon

Hajrá! És írd meg, milyen tapasztalataid voltak!

 a04181_805dbc4959a64c55b8c6c75d04bda3b9.jpg_srb_p_889_593_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

Hasznos volt ez a cikk? Ha igen, oszd meg a barátaiddal és azokkal, akiknek szintén tud segíteni!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s