Adományszervezési trendek 2016

new trendsÉv vége felé közelítve adományszervezési, növekedési konferenciák, megbeszélések, értékelések kerülnek napirendre a szakmában világszerte. Milyen trendek várhatóak a jövőben? Milyen irányokba mozdul el a szakma? Merre tart Európa, Ázsia, Amerika? Milyen újdonságokkal kell számolnunk jövőre?
Cikkünkben néhány trendet jelenítünk meg, amelyre építheted a jövő évi terveidet.

Digitális
Az biztos, hogy az online és digitális fundraising és mobilizálás még nem érte el tetőfokát, így arra bizton számíthatunk, hogy ezen a területen sikereket érhetünk el. A nonprofit szervezetek számára is elérhetőek azok az eszközök, amelyeket a forprofit szektor már évtizedek óta sikerrel alkalmaz fogyasztói megismerésére. Digitális eszközökkel könnyebben megismerhetjük támogatóinkat, potenciális donorainkat. Donorcentrikus tevékenységeket tervezzünk, azaz menjünk oda, ahol vannak, akár offline, akár virtuális térről van szó. A közösségi platformok és digitális eszközök térnyerése során már a civil szervezetek is megismerhetik támogatóikat, könnyű közös pontokat találni, amelyre építhetjük későbbi kapcsolatunkat. De fejlődnek a bankok is szolgáltatásaikkal és egyre inkább jelennek meg olyan digitális eszközök és platformok, amelyeken keresztül könnyedén és biztonságosan lehet adományozni.
Ez Közép-Európára és Ázsiára különösen igaz.

Aktivizálás

Tovább fejlődnek az interaktív kommunikációs eszközök, amellyel nem csak egyirányú kommunikációt folytathatunk támogatóinkkal, szimpatizánsainkkal, hanem bevonhatjuk őket munkánkba, tevékenységünkbe. A következő évek trendje mindenképpen az “engagement” alapú, interaktív, bevonásra építő adományszervezés és mobilizálás, ahol a szimpatizánst már nem passzív hírlevelekkel bombázza a szervezet, hanem aktivitását kéri, aláírását, véleményét, személyes jelenlétét. A magyar donorok aktivitás utáni vágyát mutatja az egyre népszerűbb crowdfunding típusú adományszervezés Magyarországon és lassan elterjed az Angliában, Amerikában és Ausztráliában oly gyakori közösségalapú adományszervezés is (futóversenyek, “követek”, akik saját családjuk körében gyűjtenek adományokat). Ezzel talán hamarosan Magyarországon is elérünk arra a pontra, mikor saját otthonukba rendeznek adományszervező rendezvényeket a szervezet önkéntesei, mint ahogyan Angliában és Amerikában ez annyira gyakori.

Kreativitás

Míg Ázsiában és Afrikában a hagyományos adományszervezési módszerek még csak most kezdenek teret nyerni, addig Nyugat-Európában nagy kihívás  a szimpatizánsok kreatív megszólítása és megközelítése. Anglia kifejezetten jeleskedik vicces, a humorra építő közösségi fundraising kampányokkal, láthatóan megtalálva azt a módszert, amelyen keresztül érzékeny vagy szomorú témákat is el tud “adni” a célcsoportjának.
A kreatív módszerek terén az elmúlt években sok volt a kreatív utcai akció és az online mozgalmakra ráépült közösségi kampány is. Ilyenek például a Unicef méltán híres koszos vizes kampánya pár éve, amelyre épÍtette idén a Fashion Revolution a maga 2 eurós pólókampányát. Facebook mozgalomra ráépült Selfie kampányok vagy a Movember mozgalom terjedés. (lásd korábbi cikkünket)

Régi vs új támogató

Amerikában, Nyugat-Európában, de főleg olyan országokban, ahol már nagyon elterjedt az adományozás, mint például Új-Zélandon, ahol a lakosság már több mint fele adományozó, egyre nehezebb új donorokat szerezni. Civil tanácsadóként azt javasoljuk, hogy ne próbáljuk meg mindig, minden körülményben új adományozókat keresni, inkább tartsuk meg a régieket! A legtöbb adományszervezési program egy lyukas zsákhoz hasonlít, amibe folyton csak új donorokat öntenek, hogy aztán szépen lassan a támogatókat hagyják elszivárogni. Ismerjük meg donorainkat és költsünk inkább arra, hogy megtartsuk őket, ahelyett, hogy újak után nézünk!

Diverzifikálás

Szervezeten belül mikre is figyeljünk a jövő évi költségvetésünk tervezésekor?
Mindenképpen a diverzifikálódás felé tartsunk, minél több lábon áll a szervezet, annál jobb. Így ha jelenleg egy- vagy kétféle módszerrel gyűjtünk adományokat, kezdjünk tesztekbe és próbáljunk ki új módszereket is.
Tudjunk meg minél többet a támogatóinkról! A támogatók megtartásának alapvető eszköze, ha minél több információval rendelkezünk róluk, azaz tudjuk miért lettek támogatók és miért maradnak hűségesek hozzánk. A támogatók megtartására kiemelten ügyeljünk, dolgozzunk ki megtartási stratégiát, mérőszámokat, teszteket, futtassunk fókuszcsoportos vizsgálatokat a megtartásuk érdekében. (Bár egy közkeletű trükk a megtartásra maga a bevonásuk!) Persze ne hagyjuk figyelmen kívül meglévő és új módszereink integrálását sem, hisz tudjuk, hogy nem a kreatív ötlet és az új módszer hozza a sikert, hanem a pontos tervezés, a megfelelő tesztelés és a megfelelő integrálás meglévő folyamatainkba.

Az aranyszabályt pedig sose felejtsük: Teszt, teszt, teszt!
Jó tervezést,

 

Liza

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s