A jövő nagy lehetőségei azaz nonprofit trendek 2016-ra

trends2016_small_sizeMire lehet számítani 2016-ban? Milyen új lehetőségek nyílnak meg a szektor előtt? Mik a nemzetközi trendek?
Összegyűjtöttünk számotokra néhány folyamatot, kutatást a nagyvilágból és némi jóslást mi is megengedtünk magunknak a magyarországi helyzettel kapcsolatban. Lesz benne kommunikációs és fundraising trend, de izgalmas társadalmi civil előrejelzések is, amelyek nem csak a nagyvilágra, de hazánkra is éppúgy érvényesek.
Figyeljetek Nell Edgington-ra a Social Velocity-től, aki olyan társadalmi jövőképet fest a civilek elé, amelyet a jelen magyar helyzetben kifejezetten meg lehetne valósítani, ezzel új teret nyitva egy innovatív, saját magunk alakította jövőnek.

Az amerikai National Council of Nonprofit szerint az alábbiak maradnak a trendek:

  • Legnagyobb kihívás még mindig a finanszírozás. A legtöbb nonprofit vezetőnek ugyanúgy kihívás lesz a fundraising, mint az előző évben, főleg a fenntarthatóság szempontjából. (Hajrá fundraiserek! A kihívás mindannyiunk előtt áll.)
  • A válságot követően megfigyelhető a közösségek növekvő igénye a társadalmi szerepvállalásra, amelyre a civil szervezeteknek gyorsan kell reagálniuk, hogy megfelelő válaszokat, megoldásokat tudjanak kínálni a felmerülő igényekre.
    Ez Magyarországra is jellemző, az utóbbi időkben megnövekedtek a civil kezdeményezések, egy-egy személy, csoport aktivitása, amelyek nem is hivatalos nonprofit szervezetként, hanem önálló, közösségi csoportokként lépnek fel érdekek mentén. Nonprofit szervezetekben tapasztalatot szerzett személyekként sokat tudunk segíteni ezeknek a közösségeknek.

  • Egyre kevesebb lesz a szerepvállalása a kormányoknak, állami szerveknek a nonprofit szektorban idén is. Ez a trend nem csak hazánkban, de az USÁ-ban és a nyugati országokban is jellemző. A cégek adományozása is jelentősen csökken, nyilvána  gazdasági helyzetükből adódóan. Így marad a magánszemélyek szerepvállalása az adományozásban is. Azaz a civil szektor egyre inkább “civil” lesz, valós, közösségi problémákra létrejött, magánszemélyek által finanszírozott programokkal, olyanokkal, amelyek annyira fontosak az egyéneknek és a közösségnek, hogy anyagilag is támogatják.
  • Egyre jobban terjed a civil szervezetek között is a közösségi megosztás, amikor a szervezetek együtt dolgoznak egy co-worker space-ben, egy közösségi munkatérben, megosztják egymással erőforrásaikat a nagyobb hatékonyság és a kiadások csökkentése érdekében. Amerikában már a munkaerő ilyentén megosztása is gyakorivá kezd válni a szektorban.
  • És még egy a sorból: A támogatók már nem csak támogatók! Azaz a szervezetek nemzetközi szinten egyre jobban figyelnek arra, hogy a támogató ne csak pénzadományozó legyen, hanem részese is legyen a szervezetnek. Nagy iramban terjed az “engagement”, amikor a támogatókat olyan úton vezeti végig a civil szervezet, hogy azzal a bevonását elősegítse a szervezetbe, és így ne csak pénzadománnyal váljon tagjává a szervezetnek, hanem önkéntesként, ötletgazdaként, tanácsadóként, vagy bármilyen más szerepben, amelyben szeretne.
  • A szervezet aggodalmát fejezi ki a nonprofit szervezetek céltalanságával kapcsolatban is, miszerint a ma civil vezetői terv nélkül vágnak bele a munkába, vezetnek, de sokszor nem tudni hová? Ez lesz nálunk is?
    További trendek a National Council-tól itt.

Social Velocity mNonprofit-Management-Tools-and-Trends-2014-image.jpginden évben kihozza jóslatait a szektorral kapcsolatban, amik többnyire be is válnak.

  • Nell Edgington sokkal optimistább, mint a National Council, és kiemeli azt a nagy lehetőséget, amely a mai társadalmi-gazdasági-politikai térben képződött, amelyben nagy teret kapnak az innovációk és a különleges együttműködések civilek és egyéb szereplők között. Éppen a közösségek nagy igénye és a politikusok ellenében a civil vezetőkbe vetett hit növekedése hozhat különlegesen jó helyzetbe szereplőket (lásd Magyarország!)  Két nagyobb projektet is említ példaként, a társadalmi innovációs, civil engagement programot a Civictech-et és egy országos egyenlő jogokért folyó kampányt. Nell optimistának tartja magát, de határozottan állítja, hogy a mai kihívások erősebbé és hatékonyabbá tehetik a civil szektort, elősegítve az innovációt és szárnyalást az új megoldások felé. (Egyetértek!)
  • A tüntetések, tiltakozások fokozott használata jelentősen megnőtt a társadalomban (Magyarországon méginkább), ami mindig új lehetőségeket teremt a civil kezdeményezéseknek. Bár a világszinten megjelenő tüntetések leginkább a ’60-as, ’70-es évek tiltakozásaihoz hasonlítanak, az nagyon jó jel, hogy egyre több ügyben, egyre aktívabban szólalnak fel közösségek és ami új ebben, hogy már modern eszközökkel, a technika segítségével szerveződnek, új tereket, csatornákat benépesítve.
  • A tiltakozások legnagyobb tanulsága és továbbfejlesztése a hálózatépítésben rejlik. A civilek egyre gyorsabban ismerik fel, mekkora szerepe van a hálózatoknak, ha egy-egy célért nem egyedül, hanem közösen küzdenek másokkal. A fölösleges viták, versenyek helyett remélhetőleg egyre több civil vezető fordul a többiek felé és felhagy az erőforrásokért folytatott harccal, inkább megosztja erőforrásait és félelmeit elhagyva nyit a többiek felé, együtt közös célokat álmodik hálózatokban.
    További vélemények Nell-től itt.

A fenti trendeket összekapcsolva az új generációs nonprofit vezetőinek jellemzőiről, az inklúzív közösségekről és a szervezeti diverzifikálódásról ír a Connect. És bár példái egy bizonyos amerikai térségről szólnak, mégis tendenciáknak tekinthetőek, hiszen egyre fontosabbá válik a társadalom minél szélesebb bevonása a civil szervezetekbe, amellyel a közösségek és a szervezetek is hitelesebbekké válnak. Az egyre jobban szegregálódó társadalmakban (mint a magyarban) különösen fontos, hogy a közösség érdekeit közösen, a közösség különböző csoportjai együtt képviseljék és azoknak az érdekeiben is szót emeljünk, akik maguk még nem képesek erre. (Kiváló példa erre a Város Mindenkié csoport, ahol hajléktalanok és hajlékkal rendelkezők közösen, egymást erősítve, folyamatosan fejlesztve magukat az erőszakmentes ellenállás trükkjeiben és a jogi útvesztők megértésében, nagy sikerrel harcolnak a hajléktalanokat érő igazságtalanságok ellen.)

Adományozási trendekről tavaly év végén írtunk.  ahol felvetettük, hogy mennyire fontos az adományszervezési módszerek 2016-Nonprofit-Communications-Trends-Infographic-2463330_240x240diverzifikálása, a támogatók megtartása az újak megszerzése ellenében is akár és hogy a digitális térben mekkora lehetőségek vannak a támogatóink aktivizálása és a kreativitásunk kiélése kapcsán.

Kivi Leroux oldaláról megtudhatjuk, hogy melyek maradnak és lesznek a legfontosabb kommunikációs csatornák ebben az évben. Kutatásuk USÁ-ra korlátozódott, de mint tudjuk a legtöbb trend hozzánk is nyugatról érkezik, ezért nyugodtan számolhatunk elterjedésükkel.
A legtöbbet használt és a jövőben is használatos közösségi oldalak: Facebook, Twitter, de emelkedőben vannak a képekkel kommunikáló oldalak is, mint az Instagram. A leggyakrabban használt csatornáink a honlapunk és a közösségi média, majd ezután következik az e-mail és a rendezvények.  De érdekes tendenciákat is felvet a riport, miszerint egyenes arányban növekszik a kommunikációs stábja egy szervezetnek, a szervezet hatékonyságával és növekedésével (reméljük nem csak az amerikai kontinensen.)
Egy részletes, grafikonokkal tűzdelt kutatást le is tölthettek az oldaláról, amely részletesen bemutatja a kutatást, amellyel az npcomm erre a meggyőződésre jutott. A kutatás azért is nagyon érdekes, mert olyan dolgokat is megtudhatunk belőle, hogy melyek a szervezeten belüli kommunikációs konfliktusok.

Egyéb jóslásokat, trendeket a Council of Nonprofit oldalon találhattok.

 

Liza

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s