Mit tanulhatunk Bernie Sanderstől?

Screen-Shot-2015-10-16-at-3-51-12-PMPár éve felkavarta az online mozgalmi életet Barack Obama azzal, hogy kampányához az online marketing minden eszközét bevetette. Először szólította meg valaki a fiatalokat és a virtuális világban szabadidejüket töltőket profi módon tömegesen, miközben nem egy terméket akart eladni vagy szolgáltatás megvásárlására bíztatni. A mai napig nem kérdéses, hogy Obama győzelmének egyik fő oka az online aktivitása volt. Azóta sokan cikkeztek Obama módszereiről, sikerének kulcsáról és el is telt jó pár év ahhoz, hogy rengeteget fejlődjön a nonprofit digitális szakma.
Ma Bernie Sanders-től tudunk tanulni. Hogy mit is?
Nyilvánvalóan az amerikai elnökjelölt a legprofibb online szakembereket sorozta be kampányába, annyira profi online kommunikációt folytat. Teljes elemézéssel még nem tudunk kijönni természetesen, de nézzünk meg néhány fontos jellemzőt a kampányában:

 

  1. A honlap

Bernie Sanders oldala egy bevonásra épülő honlap. Többször írtunk már az “engagement”-ről, ami a nonprofit szervezetek új irányvonalává kezd válni nemzetközileg. Az adott honlap egy remek példa arra, hogyan lehet már a legelső pillanatban bevonni az érdeklődőt a munkánkba. A bevonási folyamatok első lépése az, hogy megszerezzük szervezetként, mozgalomként a szimpatizánsunk e-mail címét, hogy aztán folyamatosan informálhassuk tevékenységünkről, megtudjuk véleményét, becsatornázhassuk munkánkba. De Bernie honlapja még az e-mail cím kérése előtt valami mást kér: adományt. A honlap nem teketóriáz, már az első pillanatban rátér a lényegre. Bal oldalon láthatjuk is, ahogyan 15 és 1000 dollár közötti összeget ajánlhatunk fel egyszeri támogatásként. Az oldal másból sem áll elsőnek, csak egy dinamikus, hetente változó képből, adománykérésből és egy továbbkapcsoló gombból.  A következő lépésnél még mindig a letisztult egy-képes megoldást látjuk, ami egyébként az egész oldalt jellemzi. Nagy, kék sávban találjuk a feliratkozást, amit nem ősrégi “iratkozz fel hírlevelünkre” néven tesznek, hanem kreatív módon: Állj ki Bernie mellett, Ez a te mozgalmad stb (gyakran változó) felhívásokkal. A honlap többi részéről is érdemes lenne hosszan cikkezni, most mégsem tesszük. Összességében véve letisztult, egyértelmű és kevés szöveggel bíró honlapról van szó, megnyugtató érzéseket sugall, hogy elnökjelöltünk profi és nyugodtan teszi a dolgát, ami sikerre van ítélve 🙂

2. E-mailek
Ma már nem érdemes hírlevélnek nevezni e-mail sorozatokat, bár valószínűleg sokszor még házon belül ezen a néven illetjük. Bernie Sanders e-mailjei ugyan tartalmaznak híreket, de minden egyes levélben benne van a felhívás valamilyen aktivitásra. Az “engagement” következő szintjére léphetünk, azaz adományozhatunk, kattinthatunk, megoszthatunk.
Sokszor hallom a magyar civilek aggodalmát, hogy “nem küldünk túl sok e-mailt?”.  Pedig az e-mailből sosem elég. A “túl sok” valójában nem létezik. Ha naponta küldenénk hármat, akkor is csak elenyésző lenne az a szimpatizáns réteg, akik emiatt iratkozna le a “hírlevelünkről”, bár lehet, hogy hosszútávon nem tenne jót a megnyitási arányainknak. Bár ezt érdemes tesztelni először, mielőtt eldöntetnénk, hogy ez nem működik. Viszont ha “nem elegendő” – ami szintén relatív kifejezés – e-mailt írunk, sokkal hamarabb elveszíthetjük támogatóink bizalmát. A jelen nemzetközi trendek alapján kétnaponta, háromnaponta lehet e-mailt írni, de sürgős esetekben akár naponta is.
De nézzük mit csinál Bernie?

  • Aznap, mikor feliratkoztam máris kaptam egy e-mailt és nem egy unalmas “köszönjük, hogy feliratkoztál” e-mailt, hanem máris egy izgalmasat, amelyben valamilyen érdekes, aktuális témáról írt és kérte a támogatásomat.
  • Március 18-án iratkoztam fel és az alábbi ütemben kaptam leveleket: 18, 20, 21,22,23… és azóta minden nap. Sőt, 22-én már hármat is, amelyek mind különböző témájúak voltak. 22-e óta átlagosan három e-mailt kapok tőle naponta. Hogy sok-e? Megmondom őszintén észre sem veszem! Ugyanis nagy részét eleve kiválogatja a gmail, ezért kevés kerül ténylegesen a szemem elé. Minden bizonnyal azt is nézik, mennyire vagyok aktív a megnyitásban, ettől is függhet, hogy milyen gyakran és milyen témájú e-maileket kapok. A feladó és aláíró is változik, valószínűleg ezt is mérik. Van, hogy BernieSanders.com, vagy hogy csak Bernie Sanders a feladó, de sokszor a levél aláírója a kampányfőnök, nem is Bernie.
  • Az emailek tárgyai nagyon változatosak és kreatívak. A “Valami egészen különös történt tegnap”-tól kezdve a “Vacsora George Clooney-val”-ig mindenfélét kapni, de persze vannak mások is, mint a “Egy fontos győzelem” és “Az emberek alulértékelnek minket?” vagy a “Pszt…”  Gyakoriak a kérdések is. A legütősebb egy képi file volt, amelyen egy sötét sáv látszódott és aztán 99% azaz mintha épp valami beltöltődne. Mivel tudjuk, hogy a tárgymező az egyik legfontosabb az e-mail marketingnél, ezért nagyon fontos megfigyelnünk milyen tárgyakat használnak a többiek, és folyamatosan tesztelni kell az ötleteinket.
  • Az e-mailek nem tartalmaznak képeket, csak egy rövidebb szöveget. Ez újdonság, mert míg Magyarországon még csak most kezd elterjedni az egy-képes e-mail, addig USA-ban már kifutóban van, egyre dívik a csak és kizárólag szöveges e-mail. Viszont minden e-mail tartalmaz egy nagy piros vagy kék gombot, a “Contribute” felirattal, amelyen keresztül adományozni tudunk.

3. Fundraising

Az adományszervezése is zseniális Bernie-nek. Egyszeri adományokra hajt, de csak látszólag. Ugyanis a támogatóit olyan gyakran bombázza adománykéréssel, hogy pillanatok alatt rendszeres támogatókká válnak. Adományozni nagyon könnyű és folyton folyvást meg is kér rá. A honlapján észrevétlenül beregisztrálsz az adományozásoddal, és máris amint odatévedsz megint, láthatod, hogy mire és hogyan költötte el a pénzt. Tematikusan és általánosan is lehet adományozni, de mindig végigkövetheted, hogy éppen milyen erdményeket ért el az adott témában.
FIGYELEM! A támogatóink valójában azt szeretnék tudni, hogy mit értünk el a pénzükből, nem pedig, hogy hány pár piros csizmára költöttük! Persze a teljes átláthatóság nagyon fontos, de a kommunikációnkban figyeljünk arra, hogy ne unalmas összegekkel bombázzuk a donorokat, hanem igazi eredményekkel, amelyeket az ő pénzükből értünk el!
És egy zseniális újdonság: Bernie épp behozza a szakmába a heti adományozást! Nem havi és negyedéves és nem is évi – amiket mindenhol a világon csinálunk, hanem HETI adományozást. Hogy mi lesz az eredménye? Még nem tudni. De az biztos, hogy Bernie mérlege csak márciusban 44 millió dollár fölött van, amit csak és kizárólag magánszemélyektől gyűjtött, szigorúan kisösszegű adományokból.

Továbbra is nyomonkövetjük Bernie Sanders online tevékenységét (és offline-t is persze 🙂 ) de javasoljuk, hogy ti is iratkozzatok fel híreire, ugyanúgy, mint más, nemzetközi civil szervezetekére, és a témátokban tevékenykedő szervezetekhez, hogy megfigyelhessétek hogyan kommunikálnak mások és hogy együtt és egymástól is tanulhassunk.

 

Baranyai Liza

Advertisements

One thought on “Mit tanulhatunk Bernie Sanderstől?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s